طرز تهیه آش دوغ اردبیل: ترش و خوشمزه با ماست پارسی

به گزارش پیوند تجارت، آش دوغ یکی از انواع آش های سنتی و قدیمی ایرانی است که اصالت آن به شهر سرعین اردبیل بر می گردد. این آش ملس و خوشمزه در شهرهای مختلفی از کشورمان مثل تبریز، اردبیل، شیراز، ارومیه، رشت و مازندران تهیه می گردد. مسافرانی که به این شهرها سفر می نمایند، حتما آش دوغ را که با دوغ محلی همان منطقه درست می گردد در اولویت های سفرشان قرار می دهند. امروز می خواهیم طرز تهیه آش دوغ اردبیل را بهتان آموزش دهیم که طعمی ترش و خوشمزه و بافتی غلیظ و باقوام دارد. این آش خوشمزه با ماست سون پارسی درست می گردد و به خاطر همان ته مزه ترش و بافت سنتی مزه آش با دوغ سنتی را می هد. در ادامه این دستور تهیه همراه ما باشید.

طرز تهیه آش دوغ اردبیل: ترش و خوشمزه با ماست پارسی

مواد لازم برای تهیه آش دوغ اردبیل

  • گوشت چرخ نموده 250 گرم
  • نخود (پخته شده) یک ونیم پیمانه
  • برنج ایرانی یک پیمانه
  • دوغ سون کاله خرید آنلاین دو لیتر
  • ماست سون پارسی کاله دو لیتر
  • سبزیجات معطر شامل: تره، گشنیز، برگ سیر تازه نیم کیلوگرم
  • تخم مرغ یک عدد
  • پیاز (رنده شده) یک عدد
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه آش دوغ اردبیلی

مرحله اول

قبل از هر کاری نباید فراموش کنید که نخود را باید از شب قبل بخیسانید. در طول مدت خیس خوردن نخودها، آب ظرف را چند بار عوض کنید. اما برای آغاز، سبزی ها را شسته و داخل یک آبکش بریزید تا کاملا خشک شوند. سپس، آن ها را به صورت میانه خرد کنید. سپس، نخود های خیسانده شده از شب قبل را آبکشی کنید. بعد از آن، نخودها را داخل یک قابلمه با میزانی آب روی حرارت قرار دهید تا بپزند.

مرحله دوم

ماست پارسی را داخل یک کاسه ریخته و دوغ را به آن اضافه کنید. ماست و دوغ را مخلوط کنید تا کاملا یکدست و یکپارچه شوند. برای این که طی مراحل پخت دوغ نبرد، یک عدد تخم مرغ را به مخلوط ماست و دوغ اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا تخم مرغ باز گردد.

مرحله سوم

در این مرحله از تهیه آش دوغ اردبیل ترش و خوشمزه، مخلوط آماده شده را داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت زیاد قرار دهید. به یاری یک قاشق چوبی مواد را هم بزنید. چون آش دوغ حین مراحل پخت باید مرتب هم زده گردد، بهتر است از قاشق چوبی بهره ببرید تا داغ نگردد.

مرحله چهارم

در این حین یک پیمانه برنج را بشویید و به قابلمه اضافه کنید. مرتب مواد را هم بزنید تا دوغ بریده نگردد.

مرحله پنجم

وقتی احساس کردید که دوغ به غلظت مناسب رسیده است، نوبت اضافه کردن گوشت قلقلی هاست. اما گوشت قلقلی چطور درست می گردد؟

مرحله ششم

برای تهیه گوشت قلقلی، گوشت چرخ نموده را با یک عدد پیاز رنده شده که آبش را گرفتید و میزانی نمک و فلفل و نعنا خشک مخلوط کنید. به میزان یک فندق یا کمی بزرگ تر از گوشت بردارید و قلقلی درست کنید. یک تابه بردارید و میزانی روغن داخل آن بریزید. تابه را روی حرارت قرار دهید تا روغن حسابی داغ گردد. سپس، گوشت قلقلی ها را داخل روغن سرخ کنید تا تمام اطراف آن طلایی گردد.

مرحل هفتم

سبزی های معطر را که از قبل شسته و خرد نموده اید، در این مرحله به آش اضافه کنید. نخود پخته شده را هم اضافه کنید. وقتی آش به جوش آمد در قابلمه را ببندید تا سبزی ها پخته و تیره شوند. حدود نیم ساعت تا چهل دقیقه بگذارید آش روی حرارت ملایم جا بیفتد.

مرحله هشتم

بعد از این که آش خوب جا افتاد، آن را داخل ظرف مناسب سرو نموده و با نعنا و سیر داغ تزیین کنید.

نکات طرز تهیه آش دوغ اردبیلی

  • سیر تازه طعم منحصر به فردی به این آش می دهد؛ بنابراین از ریختن آن داخل آش دوغ دریغ نکنید.
  • استفاده از ماست همزده باعث می گردد بافت آش لطیف تر و بعلاوه کارتان آسان تر گردد. اگر از ماست های دیگری بهره ببرید، باید آن را آنقدر با دوغ هم بزنید تا نرم و یکدست شوند.
  • اگر حین مراحل پخت احساس کردید که آش غلیظ شد، میزانی دوغ به آن اضافه کنید.
  • برای این که شکل اصیل و سنتی آش حفظ گردد، بهتر است از ادویه های رنگی استفاده نکنید.
  • استفاده از برنج ایرانی باعث خوش عطر شدن آش و هم چنین زود پخته شدن آش می گردد.
  • اگر علاقه مند به درست کردن آش دوغ هستید، طرز تهیه آش دوغ سنتی کردستان و آش دوغ ترکی را هم امتحان کنید. البته ویدوی طرز تهیه آش دوغ با دوغ سون هم در آرشیو موجود است که می تواند هنگام تهیه آش یاری خوبی باشد.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه آش دوغ اردبیل: ترش و خوشمزه با ماست پارسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش دوغ اردبیل: ترش و خوشمزه با ماست پارسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید