سلاطین فروش اقساطی

به گزارش پیوند تجارت، خبرنگاران- خرید اقساطی گزینه ای است که ایرانی ها به شکل سنتی نسبت به آن گارد دارند، اما انگار هر چقدر جلو می رویم این روند درحال تغییر است.

سلاطین فروش اقساطی

به گزارش پیوند تجارت؛ یکی از دلایل تغییر نگاه ایرانی ها به مسئله خرید اقساطی می تواند رشد تورم در سال های اخیر باشد. الان که به استناد آمار های رسمی از تورم 40 تا 50 درصدی صحبت می گردد، نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار برای وام های بانکی 23 درصد درنظر گرفته شده که همین مقدار سود مبنای فروش اقساطی است. فاصله تورم و نرخ سود بانکی، به این ترتیب گزینه خرید اقساطی را منطقی جلوه می دهد.

خرید اقساطی برای چه کسانی اهمیت دارد؟

خرید اقساطی قبلا در برهه تاریخی سال 99 به همین مقدار اهمیت پیدا کرد. زمانی که فشار تورم بالا رفت و مثل الان خیلی ها را به فکر خرید اقساطی انداخت. از آن زمان کنجکاوی های مردم درباره خرید اقساطی کمتر شده و حالا با گذشت سه سال دوباره کنجکاوی درباره خرید اقساطی به همان مقدار که به عبارتی بالاترین مقدار جست وجو است، برگشته.

خرید اقساطی در بازه بلند مدت بیشتر مورد توجه تهرانی ها قرار داشته. حداقل از بُعد جمعیت می تواند منطقی باشد، اما بدنیست بدانید بعد تهران بیشترین مقدار جست وجو کلیدواژه خرید اقساطی را در استان های البرز و قزوین شاهد بوده ایم و استان هایی مثل مازندران و اردبیل در رتبه های بعدی قرار داشتند. از آن طرف مثلا یزدی هایی که به ثروتمندبودن معروف هستند، کمتر به خرید اقساطی فکر کردند.

تقریبا چنین وضعیتی در استان هایی مثل خوزستان فارس، خراسان جنوبی، قم و کردستان وجود داشته و مقدار جست وجوی عبارت خرید اقساطی در استان هایی که نام بردیم نصف تهرانی ها و البرزی ها بوده است. اما وقتی آنالیز ها را به بازه های کوتاه تری محدود می کنیم، نتایج جدیدی به دست می آید. مثلا در ماه های اخیر کنجکاوی های تهرانی ها بابت خرید اقساطی کمتر شده و دیگر آن ها از این حیث بین پنج استان اول جایی ندارند. درعوض استانی مثل گیلان به جمع صدر نشین های این لیست اضافه شده و مثل سال های قبل همچنان خرید اقساطی در استان هایی مثل یزد، قم، خوزستان، فارس، خراسان جنوبی و کردستان متقاضی کمتری دارد.

بازیگران فروش اقساطی

شهر فرش، سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی نمونه های شاخص فروش اقساطی در حوزه لوازم خانگی هستند. فروشگاه هایی که بخش بزرگی از شهرتشان را از تبلیغات تلویزیونی وام گرفتند و حالا با حربه حذف چک و ضامن و حتی خرید اقساطی بدون پیش پرداخت دنبال سهم خودشان از بازار هستند.

شهر فرش حاضر است با اقساط شش ماهه، یکساله و دوساله محصولاتش را قسطی بفروشد. سرای ایرانی با طرحی که به نام فروش اقساطی ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی تبلیغش را می نماید، دست به کار شده و شهر لوازم خانگی با طرح فروش اقساط هفتگی پا به میدان گذاشته است. طوری که از عبارت اقساط هفته ای 150 هزار تومان استفاده می نماید و خرید اقساطی تلویزیون های آن ماهی 600 هزار تومان هزینه دارد. همزمان با افزایش قیمت موتورسیکلت در سال های گذشته بخشی از جست وجو های خریداران و حتی سرمایه گذاران به شریط فروش اقساطی موتور اختصاص پیدا نموده و کویرموتور و نیروموتور دوگانه فروش اقساطی موتور را به راه انداختند.

فروش اقساطی جزو ترفند های مونتاژکاران برای بقا در صحنه رقابت فروش خودرو است. چند سالی است که به خاطر اختلاف حجم عرضه و تقاضا، ایرانخودرو و سایپا برای فروش محصولاتشان دست به قرعه کشی می زنند و الان هم سامانه یکپارچه فروش خودرو تقریبا با همین سازوکار فعالیت می نماید. از آنطرف افزایش قیمت محصولات مونتاژی و کاهش تقاضا برای خرید مدل های چینی، امثال کرمان خودرو، مدیران خودرو و بقیه مونتاژکاران را به فکر فروش اقساطی انداخته است. در قالب طرح پیش فروش مرداد مدیران خودرو، ابتدا برای متقاضیان پیامکی جهت اقدام بابت تکمیل وجه نقدی ارسال شد و اگر متقاضی کاری نمی کرد، بلافاصله برای او دعوتنامه خرید اقساطی ارسال می کردند. راه اندازی بلوبانک ورود بانک ها به مسئله فروش اقساطی را نشان می دهد و الان بحث فروش اقساطی به فروشگاه های زنجیره ای و مایحتاج اولیه مثل برنج و ... رسیده است.

ازکی، لندو و قسطا جلوتر از پلتفرم های دیگر بابت خرید اقساطی مورد توجه قرار گرفتند. پلتفرم هایی که ذاتا برای همین کار یعنی فروش اقساطی طراحی شدند و حالا بخشی از جست وجو ها و کنجکاوی های مردم درباره نحوه و شرایط خرید اقساطی از آنهاست. ازکی چندسالی است که به پشتوانه تبلیغات تلویزیونی نام و رسمی پیدا نموده و در عرصه فروش بیمه مثل بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و ... فعالیت می نماید. لندو یک پلتفرم دیگر در حوزه فروش اقساطی است و مردم می توانند بعد از درخواست وام، واریز پیش پرداخت، ثبت امضای الکترونیک، خرید سفته الکترونیکی، امضای قرارداد و نهایتا دریافت تاییدیه از بانک، برای خرید گوشی و ... اقدام کند. در قسطا هم علاوه بر شرایطی که برای خرید اقساطی وجود دارد، امکان دریافت وام برای خرید اقساطی هم فراهم شده است.

صرفه مالی خرید اقساطی

خرید اقساطی می تواند توجیه مالی هم داشته باشد. آخرین داده های رسمی از نرخ تورم که مربوط به خرداد سال جاری می گردد، نرخ تورم عمومی را 47 درصد نشان می دهد. عددی که معین می نماید مردم برای همه جور کالا و خدمات نسبت به خرداد پارسال به طور میانه 47 درصد بیشتر دست به جیب شدند. در خاتمه سال گذشته نرخ تورم سالانه به حدود 46 درصد رسید.

دو سال قبل یعنی 1400 را با تورم سالانه تقریبا 45 درصدی پشت سر گذاشتیم و نرخ تورم عمومی در سال 99 حدود 35 درصد بوده است. از طرفی الان فروشگاه ها و مراکز فروش عدد 23 درصدی که در مصوبه شورای پول و اعتبار آمده را مبنای فروش کالا های خودشان درنظر می گیرند. همین اختلاف 24 درصدی که بین نرخ تورم و سود وام های بانکی وجود دارد، می تواند گزینه خرید اقساطی را منطقی جلوه دهد. کالایی که الان برفرض مثال 10 میلیون تومان قیمت دارد، ممکن است با سرعت فعلی تورم یک سال دیگر قیمتش به 14، 15 میلیون تومان رسیده باشد، ولی سود 23 درصدی که مبنای خیلی از فروشگاه هاست، بعد یک سال جمع کل اقساط را به حدود 11 میلیون و 300 هزار تومان می رساند.

منبع: فرارو

به "سلاطین فروش اقساطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلاطین فروش اقساطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید