پاسخ کوبنده ب ام و به مرسدس بنز EQE ، عکس
به گزارش پیوند تجارت، دیجیاتو نوشت: ب ام و چند روز قبل از نسل هشتم سری 5 رونمایی کرد. این نسل، مهم ترین نسل از سدان سایز میانه باواریایی ها به شمار می رود؛ چرا که برای اولین بار در تاریخ 51 ساله، شاهد فراوری آن با پیشرانه تمام الکتریکی در کنار نسخه درون سوز خواهیم بود.
قیمت مناسب ترین تریم از این سدان نو از 57,900 دلار آغاز می گردد، قوی ترین مدل برقی آن هم به پیشرانه 590 اسب بخاری مجهز است. جالب آنکه ب ام و تصمیم گرفته تا برخلاف مرسدس بنز، از یک طراحی متفاوت برای محصولات برقی خود استفاده نکند و رقیب EQE را مستقیماً با ظاهری نزدیک به مدل های بنزینی سری پنج راهی بازار نماید؛ روشی که با توجه به عدم استقبال بازار از مدل های متفاوت و برقی مرسدس بنز احتمالاً منجر به فروش بهتر ب ام و نسبت به مرسدس خواهد شد.
با آنکه در سال های اخیر فروش کراس اوور X5 تا 4 برابر بیشتر از سری 5 بوده، اما این سدان سایز میانه از جایگاه ویژه ای در سبد محصولات کمپانی برخوردار است. به همین دلیل ب ام و برای نسل نو هم سنگ تمام گذاشته و آن را با آخرین فناوری ها و خصوصیات اسپرت راهی میدان نموده است.
هر دو نسخه بنزینی و برقی ب ام و سری 5 بر مبنای پلتفرم موسوم به CLAR توسعه پیدا نموده اند. هرچند این پلتفرم به مقدار پلتفرم Neue Klasse که حوالی سال 2025 از راه خواهد رسید، پیشرفته نیست، ولی مسلماً انتظارات را برآورده خواهد نمود.
اولین سری 5 برقی
علاقه مندان به پیشرانه های برقی، می توانند به سراغ نسخه الکتریکی از ب ام و سری 5 نو بروند. این نسخه ابتدا در دو تریم i5 eDrive40 و i5 M60 xDrive فراوری خواهد شد. تریم i5 eDrive40 که قیمت کمتری دارد، به یک پیشرانه تک موتوره مجهز است و برای خرید آن باید 66,800 دلار کنار گذاشت. موتور این تریم توانایی فراوری 335 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. صفر تا 60 مایل یا 97 کیلومتر این تریم 5.7 ثانیه زمان می برد و حداکثر سرعت آن برابر است با 120 مایل یا 193 کیلومتر در ساعت.
تریم قوی تر i5 M60 xDrive از یک پیشرانه دوموتوره بهره می برد و 84,100 دلار قیمت دارد. مجموع قدرت این دو موتور به 590 اسب بخار و گشتاور آنها به 795 نیوتن متر می رسد.
با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، i5 M60 xDrive قادر است در عرض تنها 3.7 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل در ساعت برساند و به نهایت سرعت 130 مایل یا 209 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ذکر این نکته لازم است که برای استفاده از حداکثر خروجی پیشرانه، راننده باید پدال دارای علامت شیفت را حداقل 0.8 ثانیه نگه دارد.
نسخه بنزینی ب ام و سری 5
کسانی که کماکان خواستار موتورهای درون سوز هستند، می توانند از بین نسخه های بنزینی تریم دلخواه خود را انتخاب نمایند. نیروبخش تریم پایه 530i یک موتور 2 لیتری است که توانایی فراوری 255 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. این ارقام در مقایسه با خروجی موتور 530i نسل قبل، به ترتیب 7 و 52 واحد بیشتر هستند. در این تریم که 1833 کیلوگرم وزن دارد، نیرو فقط به چرخ های عقب منتقل می گردد. شتاب این تریم برابر با 5.8 ثانیه و حداکثر سرعت آن 155 مایل یا 250 کیلومتر در ساعت است.
در تریم 530i xDrive همان موتور 2 لیتری در زیر کاپوت قرار گرفته است، اما نیروی فراوریی آن به هر چهار چرخ ارسال می گردد. وزن این تریم در مقایسه با تریم تک دیفرانسیل 530i به مقدار 258 کیلوگرم بیشتر است، ولی به علت انتقال قدرت به هر چهار چرخ و در نتیجه چسبندگی بهتر، شتاب آن یک دهم ثانیه بهتر است. از لحاظ حداکثر سرعت این دو تریم تفاوتی با هم ندارند. ضمن اینکه گیربکس هر دوی آنها 8 سرعته استپ ترونیک است.
ادامه فراوری سری 5 با موتور 6 سیلندر
خبر خوش برای هواداران متعصب ب ام و اینکه سری 5 نو کماکان با موتور 6 سیلندر خطی فراوری خواهد شد. این تریم که کد 540i xDrive را روی خود خواهد داشت، تا زمان معرفی M5، نقش یک مدل پرچمدار موقت را ایفا خواهد نمود. با این کد می توان متوجه شد که هر چهار چرخ از نیروی فراوریی موتور بهره مند هستند.
جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرستقیمت روز خودرو در پیوند تجارت مراجعه کنید.
5858
منبع: خبرآنلاین