ورزش از مهمترین روش های درمان کبد چرب، در طول شبانه روز 10 هزار گام بردارید

به گزارش پیوند تجارت، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تعداد ایده آل گام های افراد در شبانه روز به عنوان انجام حرکات ورزشی 10 هزار گام در طول شبانه روز است.

ورزش از مهمترین روش های درمان کبد چرب، در طول شبانه روز 10 هزار گام بردارید

علی مظاهری نژاد، متخصص طب ورزشی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت : فعالیت فیزیکی به فعالیتی اطلاق می گردد که از طریق عضلات اسکلتی بدن صورت می پذیرد، مانند جارو کردن، بالا رفتن از پله ها و نظافت که انرژی مصرف می گردد.

وی ادامه داد: اگر فعالیت بدنی تکرار شونده، برنامه ریزی شده و هدفمند باشد، نام ورزش را به خود اختصاص می دهد. نکته دیگر شدت ورزش است که به سه دسته خفیف، میانه و شدید طبقه بندی می گردد.

این متخصص طب ورزشی ادامه داد: در ورزش خفیف هنگام ورزش کردن به راحتی می توانیم صحبت کنیم. اگر در حین ورزش با هر 4 الی 5 کلمه نفس نفس زده گردد این فعالیت ورزشی میانه محسوب می گردد و اگر هر یک الی 2 کلمه، نفس نفس بزنیم،در حال اجرا ورزش شدید هستیم.

مظاهری نژاد توضیح داد: در ورزش کردن نوع شدید، مدت زمان ورزش کمتر خواهد بود. در فرد سالمی که هیچ مسئله ای ندارد، انجام 150 الی 300 دقیقه ورزش در هفته با شدت میانه و یا 75 الی 150 دقیقه با شدت زیاد، توصیه می گردد.

وی افزود: برای کسانی که وقت زیادی برای ورزش کردن ندارند توصیه به انجام ورزش های متناوب با شدت های شدید می گردد. در مطالعات اخیر ثابت شده که اگر با فواصل حتی یک دقیقه ورزش کنید مفید است؛ زیرا اثرات آن به شکل تجمیعی حساب می گردد؛ البته به شرط آنکه در طول روز در مجموع حداقل 30 دقیقه ورزش میانه را انجام داده باشیم که 5 روز در هفته هم تکرار شده باشد.

این متخصص طب ورزشی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که در هفته یکبار به کوه می روند و 150 دقیقه ورزش می نمایند را می توان جزو حرکات ورزشی هفتگی آنها محسوب کرد، افزود: بله این افراد حتما به حرکات ورزشی هفتگی خود ادامه دهند.

مظاهری نژاد از تعداد گام های افراد در شبانه روز به عنوان انجام حرکات ورزشی نام برد و گفت: ایده آل این قدم ها حدود 10 هزار گام در طول شبانه روز است که در صورت شدت بخشیدن به این گام ها، می توان آن را به 8 هزار عدد هم رساند.

وی گفت: عملی ترین نوع ورزش که احتیاج به هیچ گونه زمان و مکان خاصی ندارد، انجام پیاده روی روزانه با این روش است.

کارشناس برنامه درخصوص نوع ورزش و اهمیت آن، گفت: ورزش ها به سه گروه هوازی، مقاومتی و انعطاف پذیری تقسیم بندی می شوند. در ورزش های هوازی، زمان نقش موثری دارد؛ مانند دویدن، راه رفتن، و والیبال؛ بعلاوه ورزش های قدرتی، ورزش هایی هستند مانند شنای سوئدی، ورزش با وزنه و کش که در مقابل یک مقاومت انجام می پذیرد.

مظاهری نژاد توضیح داد: ورزش های قدرتی باید از یک حداقلی برخوردار باشند؛ برای نمونه حداقل باید دو الی سه روز در هفته ورزش قدرتی انجام گردد. بعلاوه یک روز فاصله بین انواع ورزش قدرتی ضروری است. ورزش های انعطاف پذیری نیز کششی هستند و انجام حداقل دو روز از این نوع ورزش در هفته پیشنهاد می گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در افراد مبتلا به کبد چرب تنها راه بهبود ورزش است. کبد چرب بیماری شایعی است که امروزه ثابت شده شایع ترین دلیل کبد چرب، اضافه وزن و چاقی است. روش ارجح برای کاهش وزن رژیم غذایی همراه با ورزش است.

این متخصص طب ورزشی گفت: افراد لاغری که مبتلا به کبد چرب هستند، حتما باید ورزش نمایند، تاکید نمود: اگر هنگام ورزش کاهش وزن پیدا نکنید, مطمئن باشید این ورزش در درمان کبد چرب شما موثر بوده است.

مظاهری نژاد گفت: به مقدار کالری مورد احتیاج روزانه بدن متابولیسم پایه گفته می گردد. بدن ما حتی هنگام استراحت با انجام عملکرد های اساسی برای حفظ زندگی، کالری می سوزاند؛ به طور مثال کالری مورد احتیاج برای گردش جریان خون در هنگام استراحت. بنابراین در هنگام ورزش به آنزیم های کبدی یاری می کنیم که فعال شوند و چربی ها را به سلول بفرستند تا سوخته شوند؛ بدین ترتیب چربی های موجود در کبد به مرور زمان کاهش پیدا می نماید.

وی گفت: با مقدار گیری مقدار انرژی پایه هر فرد و ضرب آن در وزن فرد و بعلاوه عدد 3.5 و تقسیم به عدد 200 عددی به دست می آید که نشان دهنده انرژی است که در این فرد پس از انجام دادن یک دقیقه فعالیت، سوزانده می گردد که اگر 6 ماه با سوزاندن چنین انرژی ورزش کنید به احتمال زیاد پیروز به درمان کبد چرب خود خواهید شد.

مظاهری نژاد متذکر شد: اگر فردی پس از گذشت 6 ماه با سوزاندن کالری معین شده در این فرمول، کاهش وزن پیدا ننمایند، احتیاج به مراجعه به پزشک متخصص گوارش خواهد داشت.

پیوند تجارت علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ورزش از مهمترین روش های درمان کبد چرب، در طول شبانه روز 10 هزار گام بردارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش از مهمترین روش های درمان کبد چرب، در طول شبانه روز 10 هزار گام بردارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید