راهنمای جامع فهرست کدهای خطا در دیاگ
به گزارش پیوند تجارت، امروزه دستگاه دیاگ یکی از پرکاربردترین لوازمی است که به تعمیرکاران خودرو یاری می نماید تا ایرادهای قطعات داخلی اتومبیل را سریع تر و دقیق تر شناسایی نمایند. اگرچه کار کردن با دستگاه دیاگ چندان سخت نیست، اما ضروری است که کاربران و تعمیرکاران، با فهرست کدهای خطا در دیاگ کاملا آشنا باشد.
به این ترتیب تشخیص مسائل خودرو که به وسیله سنسورهای قطعات داخلی به کامپیوتر ماشین منتقل می گردد و سپس به وسیله دستگاه دیاگ دریافت می گردد، به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
در این مقاله کوشش کردیم تا کامل ترین فهرست کدهای خطا در دیاگ به زبان فارسی را گردآوری کنیم و همراه با توضیح کامل هر کد خطا، راهنمای جامعی در اختیار شما قرار دهیم. با مجله پیوند تجارت همراه باشید.
چنانچه در زمینه تعویض روغن یا تعمیرات تخصصی خودروی خود احتیاج به مشاوره و خدمات دارید، می توانید به وسیله ثبت سفارش در سایت پیوند تجارت در بخش سرویس تعویض روغن در محل و بعلاوه خدمات تخصصی تعمیر خودرو در محل، از متخصصان پیوند تجارت مشاوره رایگان دریافت نمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.
نکات کلیدی
- با عملیات دیاگ زدن به راحتی می توان مسائل جزئی و کلی خودرو را شناسایی و رفع کرد.
- هر کد خطای دیاگ به منزله وجود یک مشکل در ماشین است.
- کدهای خطا به شکل یک کد 5 رقمی در نمایشگر دیاگ ظاهر می گردد.
فهرست کدهای خطا در دیاگ و معنای آن
معمولاً افرادپس از روشن شدن چراغ چک خودرو، اتومبیل خود را به تعمیرگاه می برند. در این زمان کارشناسان تعمیر خودرو دستگاه عیب یاب یا همان دستگاه دیاگ را به خودرو وصل می نمایند.
پس از اتصال دیاگ به خودرو، کدی مخصوص روی صفحه نمایشگر این دستگاه نمایش داده می گردد که تعمیرکاران به یاری همین کدها متوجه می شوند که ماشین چه مسئله ای دارد و آن مشکل را رفع می سازند. البته برنامه ها و اپلیکیشن های دیاگ خودرو با موبایل نیز قابل راه اندازی است که می توان از این روش نیز استفاده کرد.
فهرست کدهای خطا دیاگ و معنای هر یک به توضیح زیر هستند؛
- P0000 = به معنای این است که هیچ کد خطایی یافت نشده است.
- P0001 = به این معناست که مدار رگولاتور بنزین خودرو باز است.
- P0002 = به معنای عملکرد نادرست مدار رگولاتور بنزین است.
- P0003 = به معنای اتصال مدار رگولاتور بنزین با ولتاژ - خودرو است.
- P0004 = به معنای اتصال مدار رگولاتور بنزین با ولتاژ+ است.
- P0005 = به معنای این است که مدار شیر برقی قطع بنزین باز است.
- P0006 = به معنای اتصال شیر برقی قطع بنزین با ولتاژ - است.
- P0007 = به معنای اتصال شیر برقی قطع بنزین با ولتاژ + است.
- P0008= به معنای ناتوانی خودرو در کنترل قدرت موتور است.
- P0010=یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0010 که به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار سنسور میل بادامکی (ورودی، چپ، جلو) است.
- P0014= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار سنسور میل بادامکی (خروجی، راست، پشت) است.
- P0016= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار سنسور دور موتور یا سنسور میل بادامکی است.
- P0026= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه شیر برقی سوپاپ ورودی است.
- P0027 = به معنای عملکرد نادرست و اشتباه شیر برقی سوپاپ خروجی است.
- P0030= به معنای عملکرد نادرست مدار گرمکن سنسور اکسیژن اول است.
- P0031= به معنای اتصال مدار گرمکن سنسور اکسیژن اول با ولتاژ - است.
- P0032= به معنای اتصال مدار گرمکن سنسور اکسیژن اول با ولتاژ + است.
- P0033= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار شیر برقی حذف توربوشارژر است.
- P0034 = یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگP0034 است و به معنای اتصال مدار شیر برقی حذف توربوشارژر با ولتاژ - است.
- P0035= اتصال مدار شیر برقی حذف توربوشارژر با ولتاژ + است.
- P0036 =عملکرد نادرست و اشتباه مدار گرمکن سنسور اکسیژن 2 است.
- P0037= اتصال مدار گرمکن سنسور اکسیژن دوم با ولتاژ- است.
- P0038 = اتصال مدار گرمکن سنسور اکسیژن دوم با ولتاژ+است.
- P0039 = عملکرد نادرست و اشتباه مدار شیر برقی حذف توربوشارژر یا به اصطلاح سوپر شارژر است.
- P0040= عملکرد نادرست مدار سنسور اکسیژن است.
- P0042 = یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگP0042 است وبه معنای عملکرد نادرست مدار گرمکن سنسور اکسیژن سوم است.
- P0043 = اتصال مدار گرمکن سنسور اکسیژن سوم با ولتاژ -است.
- P0044= اتصال مدار گرمکن سنسور اکسیژن سوم با ولتاژ + است.
- P0045= مدار شیر برقی تقویت توربوشارژر باز است.
- P0046= عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه مدار شیر برقی تقویت توربوشارژر سوپر شارژر است.
- P0047= اتصال شیر برقی تقویت توربوشارژر با ولتاژ -است.
- P0048= اتصال شیر برقی تقویت توربوشارژر ولتاژ مثبت است.
- P0049= یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0049 است وبه معنای سرعت بیش از میزان توربین سوپر شارژر است.
- P0050= عملکرد نادرست مدار گرمکن سنسور اکسیژن اول است.
- P0051= اتصال مدار گرم کن سنسور اکسیژن اول با - است.
- P0052= اتصال مدار گرم کن سنسور اکسیژن اول با ولتاژ + است.
- P0053= عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه مدار گرمکن سنسور اکسیژن اول است.
- P0054= عملکرد نادرست مدار گرمکن سنسور اکسیژن دوم است.
- P0057 = اتصال مدار گرمکن سنسور اکسیژن دوم با ولتاژ - است.
- P0067= یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0067 است به معنای اتصال انژکتور هوا با ولتاژ+ است.
- P0068 = عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه سنسور منیفولد یا سنسور مف و یا مربوط به سنسور دریچه گاز است.
- P0070= عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه مدار سنسور دمای هوای بیرون است.
- P0075= عملکرد نادرست و اشتباه شیر برقی سوپاپ ورودی است.
- P0076= اتصال شیر برقی سوپاپ ورودی با ولتاژ - است.
- P0077= به معنای اتصال شیر برقی سوپاپ ورودی با ولتاژ+است.
- P0078= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه شیر برقی سوپاپ مربوط خروجی گاز است.
- P0079= به معنای اتصال شیر برقی سوپاپ خروجی گاز با ولتاژ-است.
- P0080= به معنای اتصال شیر برقی سوپاپ خروجی گاز با ولتاژ + است.
- P0081= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه شیر برقی سوپاپ قسمت ورودی است.
- P0087= به معنای فشار پایین ریل سوخت است.
- P0088= به معنای فشار بالای ریل سوخت است.
- P0089 = یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0089 است به معنای عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه رگولاتور شماره 1 فشار سوخت است.
- P0090= به معنای مدار رگولاتور شماره 1 فشار سوخت باز است.
- P0093= به معنای نشتی بزرگ در سوخت رسانی به خودرو است.
- P0094= به معنای نشتی بسیار کوچک در سوخت رسانی است.
- P0095= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار حسگر شماره 2 مربوط به دمای هوای ورودی است.
- P0097= به معنای اتصال حسگر شماره 2 دمای هوای ورودی با ولتاژ - ورودی است.
- P0098= به معنای اتصال حسگر شمارة 2 دمای هوای ورودی با ولتاژ + ورودی است.
- P0100 = به معنای عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه مدار حسگر مف یا وف است.
- P0105= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه سنسور منیفولد یا سنسور فشار هوا است.
- P0110= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه مدار حس گر مربوط به دمای هوای ورودی است.
- P0114= یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0114 است و به معنای نوسان در مدار حسگر مربوط به دمای هوای ورودی است.
- P0119= به معنای نوسان در مدار دماسنج آب رادیاتور مربوط به خودرو است.
- P0129= به معنای فشار بارومتری پایین تر از میزان در خودرو است.
- P0148= به معنای خطای انتقال بنزین خودرو است.
- P0149= به معنای خطای زمان بندی انتقال بنزین خودرو است.
- P0170= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه زمان بندی پاشش است.
- P0171 = به معنای شناسایی میزان زیادی اکسیژن در خروجی موتور خودرو به وسیله سنسور اکسیژن است.
- P0172= به معنای شناسایی میزان کمی اکسیژن در خروجی موتور خودرو به وسیله سنسور اکسیژن است.
- P0187 = به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار سنسور دمای بنزین خودرو است.
- P0196= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه مدار سنسور دمای روغن موتور خودرو است.
- P0200= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه و اشتباه مدار انژکتور است.
- P0201= یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0201 است و به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور یک است.
- P0202= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور دو است.
- P0203 = به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور سه است.
- P0204= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور چهار است.
- P0205= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور پنج است.
- P0206= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور شش است.
- P0207= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور هفت است.
- P0208 = یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0208 است به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور هشت است.
- P0209= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور نه است.
- P0210= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور ده است.
- P0211= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور یازده است.
- P0212= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور دوازده است.
- P0213= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور یاریی شماره یک است.
- P0214= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار انژکتور یاریی شماره دو است.
- P0215 = یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0215 است و به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار شیر برقی قطع بنزین در خودرو است
- P0217= به معنای داغ شدن بیش از اندازة موتور خودرو است.
- P0218= به معنای دمای خیلی زیاد گیربکس اتوماتیک است.
- P0219 = به معنای دور موتور بیش از میزان خودرو است.
- P0231= به معنای اتصال رلة پمپ بنزین با ولتاژ - است.
- P0232= به معنای اتصال رلة پمپ بنزین با ولتاژ + است.
- P0233 = یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0233 است و به معنای نوسان در مدار رلة پمپ بنزین خودرو است.
- P0234= به معنای احتراق ناقص در یک یا چند سیلندر خودرو است.
- P0301= به معنای احتراق ناقص در سیلندر یک است.
- P0302 = به معنای احتراق ناقص در سیلندر دو است.
- P0303 = به معنای احتراق ناقص در سیلندر سه است.
- P0304= به معنای احتراق ناقص در سیلندر چهار است.
- P0305 = به معنای احتراق ناقص در سیلندر پنج است.
- P0306 = یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0306 است و به معنای احتراق ناقص در سیلندر شش است.
- P0307 = به معنای احتراق ناقص در سیلندر هفت است.
- P0308= به معنای احتراق ناقص در سیلندر هشت است.
- P0309 = به معنای احتراق ناقص در سیلندر نه است.
- P0310= به معنای احتراق ناقص در سیلندر ده است.
- P0311= به معنای احتراق ناقص در سیلندر یازده است.
- P031= به معنای احتراق ناقص در سیلندر دوازده است.
- P0313 = به معنای احتراق ناقص به علت کم بودن سطح سوخت موجود در خودرو است.
- P0314= یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ P0314 است به معنای احتراق ناقص در یک یا چند سیلندر است.
- P0315= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه سیستم موقعیت میل لنگ به علت عدم یادگیری است.
- P0316= به معنای احتراق ناقص در هنگام شروع به کار (استارت در هزار بار چرخش اولیه) است.
- P0318= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار سنسور راه سنگلاخی است.
- P0319= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار سنسور راه سنگلاخی است.
- P0320= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار سنسور موقعیت میل لنگ یا سنسور دور موتور است.
- P0323 = به معنای نوسان در مدار سنسور موقعیت میل لنگ یا سنسور دور موتور است.
- P0340= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار سنسور موقعیت میل سوپاپ خودرو است.
- P0350 = به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار کویل است.
- P0433= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار گرمکن منبع کاتالیز است.
- P0440= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه کنیستر است.
- P0441= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه مدار فن خنک نماینده رادیاتور شماره یک است.
- P0503 = به معنای نوسان در مدار سنسور سرعت خودرو است.
- P0504= به معنای عملکرد نادرست و اشتباه فشنگی ترمز است.
- B1000= به معنای افت ولتاژ زیاد در مدار الکتریکی تغذیه کنترل یونیت است.
- B1004= یکی از کدها درفهرست کدهای خطا در دیاگ B1004 است به معنای عدم هماهنگی و شناسایی کنترل یونیت با خودرو است.
- 1056=به معنای مشکل ارتباطی CAN با کنترل یونیت DCM-RL است.
- B1101=به معنای ولتاژ زیاد باتری خودرو است.
- B1102= به معنای ولتاژ ارتباطی خیلی پایین خودرو است.
- B1112= به معنای افت خیلی زیاد ولتاژ باتری است.
- B1128= به معنای ایراد در هسته گرمکن است.
- B1201= به معنای تنظیم الکترونیکی صندلی جلو چپ است.
- B1226= نشان دهندهایراد در سنسور دمای داخلی خودرو است.
- B1227= به معنای وجود ایراد در سنسور نشان دهنده دمای بیرونی خودرو است.
- B1229 به معنای وجود ایراد در هسته گرمکن خودرو است.
- B1230 = به معنای ایراد در سنسور دمای اواپراتور است.
- B1231= به معنای ایراد در سنسور دمای مایع خنک نماینده است.
- B1232 = به معنای ایراد در سنسور فشار مبرد خودرو است.
- B1234 = به معنای ایراد در سنسور خورشید خودرو است.
- B1235= به معنای ایراد در سنسور مشخص آلایندگی خودرو است.
- B1241= هشداری است برای اینکه مبرد را پر کنید.
- B1246=درفهرست کدهای خطا در دیاگ این کد به معنای ایراد در سیستم پارک است.
- B1310= به معنای ایراد در سنسور ایربگ سمت چپ و یا پنجره خودرو است.
- B1315= به معنای ایراد در تشخیص صندلی بچه در صندلی جلو خودرو است.
- B1326= به معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکی سنسور جلویی سمت راننده است.
- B1327= به معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکی سنسور جلویی سمت راننده است.
- B1328=به معنای ایراد الکتریکی در سنسور جلویی سمت چپ است.
- B1329= به معنای ایراد در ارتباط سنسور جلویی سمت چپ است.
- B1330= به معنای مشخصه اشتباه سنسور جلو چپ است.
- B1331= به معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکی سنسور جلویی سمت شاگردو یا بدنه است.
- B1333= به معنای ایراد الکتریکی در سنسور جلویی سمت راست خودرو است.
- B1334 = درفهرست کدهای خطا در دیاگ این کد به معنای ایراد در ارتباط سنسور جلویی سمت راست است.
- B1335= به معنای مشخصه اشتباه سنسور جلویی سمت راست است.
- B1346=مقاومت DABخیلی زیاد است.
- B1347= مقاومت DABخیلی کم است.
- B1348= به معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکیبا بدنه DAB است.
- B1349= به معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکی با بدنهDAB با ولتاژ تغذیه 12 ولت است.
- B1352= مقاومت PAB خیلی زیاد است.
- B1353= مقاومت PAB خیلی کم است.
- B1354= به معنای اتصال کوتاه الکتریکی با بدنه PAB است.
- B 1378= مقاومت DSAB خیلی زیاد است.
- B 1379= مقاومت DSAB خیلی کم است.
- B1380=به معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکی با بدنهDSAB است.
- B1381= درفهرست کدهای خطا در دیاگ این کدبه معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکی با بدنهDSAB و با ولتاژ تغذیه 12 ولت است.
- B1382=به معنای مقاومت PSAB خیلی بالا است.
- B1383=به معنای مقاومت PSAB خیلیپایین است.
- B1384=به معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکی با بدنهPSAB است.
- B1385=به معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکی با بدنهPSABو با ولتاژ تغذیه 12 ولت است.
- B1387= به معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکی سنسور مشخص مسیر، بعلاوه موقعیت صندلی راننده با مدار بدنهاست.
- B1388=درفهرست کدهای خطا در دیاگ این کد به معنای اتصال کوتاه مدار الکتریکی سنسور مشخص مسیر و بعلاوه موقعیت صندلی راننده با ولتاژ تغذیه 12 ولت است.
بیشتر بخوانید: نکات مهم درباره سیستم های امنیتی ماشین
سخن پایانی
دستگاه دیاگ قابلیت تشخیص ایرادات جزئی خودرو را هم دارد، از این رو فهرست کدهای خطا در دیاگ بسیار متعدد و پرشمار است. با آگاهی از این کدها، تشخیص و تعمیر ایرادات قطعات داخلی خودرو دیگر سخت نیست و تعمیرکاران می توانند به راحتی مسائل خودرو را شناسایی نمایند.
منبع: آچاره