خبرنگاران بحران برگزیت؛ چشم انداز مذاکرات چندان روشن نیست

به گزارش پیوند تجارت، لندن - خبرنگاران - مذاکرات میان انگلیس و اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق تجاری در دوره پسابرگزیت درحالی از صبح امروز (دوشنبه) در واپسین روزهای باقی مانده به سرانجام دوره گذار برگزیت از سرگرفته شد که با وجود اختلافات گسترده میان دو طرف، چندان امیدی به موفقیت گفت وگوها دیده نمی گردد.

خبرنگاران بحران برگزیت؛ چشم انداز مذاکرات چندان روشن نیست

به گزارش پیوند تجارت از منابع نزدیک به مذاکره نمایندگان، میزان دسترسی صیادان اتحادیه اروپا به مناطق ماهیگیری غنی انگلیس در دوره پسابرگزیت اصلی ترین اختلاف نظر دو طرف به شمار می رود.

میشل بارنیه نماینده شورای اروپای در مذاکرات برگزیت پیشنهاد نموده که ماهی گیران اروپایی از 18 درصد سهمیه قبلی ماهیگیری خود در آبهای انگلیس صرف نظر نمایند. ابتدا، اتحادیه اروپا درخواست نموده بود که این دسترسی به طور کامل حفظ گردد. با این حال انگلیس این پیشنهاد را مضحک خوانده و می خواهد 80 درصد سهمیه صیدهای اروپا به این کشور مرجوع گردد.

چهره بارنیه پیش از شروع مذاکرات امروز در بروکسل چندان سر حال نبود. او هفته پیش با هدف شکست بن بست مذاکرات و دست یابی به توافق نهایی راهی لندن شد؛ اما به دلیل آنچه هر دو طرف عدم دست یابی به شرایط لازم برای توافق نامیدند، گفت وگوها متوقف شد. این سیاستمدار اروپایی سپس راهی بروکسل شد تا به لطف پادرمیانی رئیس کمیسیون اروپا و نخست وزیر انگلیس قرار شد مذاکرات تداوم یابد.

با این حال نشریه سان امروز گزارش داد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هشدار داده که در صورت عدم سازش میان دو طرف، لندن از ادامه مذاکرات انصراف خواهد داد. او قرار است امروز با اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا دوباره گفت وگو کند.

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آینده روابط دو طرف از سال آینده میلادی (2021) بر مبنای تعرفه های سازمان تجارت جهانی خواهد بود که هزینه تبادل کالا میان دو طرف را به میزان چشم گیری افزایش می دهد.

این درحالیست که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به تازگی در گزارشی هشدار داده که اجرای برگزیت بی توافق ضربه مهلکی را به اقتصاد انگلیس وارد خواهد نمود و در دراز مدت پیامدهای ناگواری را برای بازده اقتصادی و گسترش بی کاری در این کشور به همراه خواهد داشت.

نهاد ناظر بر عملکرد اقتصادی دولت انگلیس (او بی آر) هم پیش بینی نموده که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، رشد اقتصادی این کشور در سال آینده 2 درصد منقبض خواهد شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که در صورت تحقق برگزیت بی توافق، انگلیس بیشترین زیان اقتصادی را در میان کشورهای صنعتی گروه 20 متحمل می گردد.

منابع اروپایی دیروز از پیشرفت دو طرف بر سر مسائل ماهی گیری خبر دادند اما دفتر نخست وزیری انگلیس بلافاصله این مساله را تکذیب و وزیر امور خارجه ایرلند هم بیان کرد که این خبر از با حقیقت مذاکرات سازگاری ندارد.

اتحادیه اروپا همچنین از انگلیس می خواهد که به قوانین اتحادیه در مورد حقوق نیروی کار پایبند باشد اما لندن تاکید دارد که این مساله با روح برگزیت و حق حاکمیت این کشور بر قوانین داخلی همخوانی ندارد. دو طرف همچنین در مورد نقش دیوان دادگستری اروپا در اختلاف های طرفین و آینده شرایط ایرلند شاقتصادی اختلاف نظر دارند.

اگر بر خلاف پیش بینی های انجام شده، دو طرف به توافق برسند، متن نهایی باید تا پیش از انتها سال جاری یعنی 24 روز دیگر، به تمام زبان های رایج در اتحادیه اروپا ترجمه و توسط مجلس تصویب گردد. در انگلیس نیز متن نهایی باید به تائید مجلس عوام برسد.

دو طرف مایل هستند تا پیش از برگزاری نشست سران اروپا در هفته آینده به توافق برسند. اعضای مجلس اروپا هم در حال آماده شدن برای یک نشست ویژه در تاریخ 28 دسامبر (8 دی) در مورد برگزیت هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بحران برگزیت؛ چشم انداز مذاکرات چندان روشن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بحران برگزیت؛ چشم انداز مذاکرات چندان روشن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید