تولید مسکن سهم 30 درصدی در کاهش تورم داشته است؟

به گزارش پیوند تجارت، یک کارشناس در واکنش به اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی درباره سهم 30 درصد تولید مسکن در کاهش تورم، گفته است: این حرف، مستدل و منطقی نیست؛ ما با افزایش تولید مسکن نداشتیم و حتی سازندگان در حال خروج از بازار مسکن هستند.

تولید مسکن سهم 30 درصدی در کاهش تورم داشته است؟

به گزارش خبرآنلاین، وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهارنظر مدعی شده است که تولید مسکن سهم 30 درصدی در کاهش تورم داشته است. این ادعا در حالی است که از دی ماه سال گذشته انتشار هر گونه آمار در حوزه مسکن متوقف شده و دولت دست به پنهان کاری در حوزه آمار مسکن زده است.

حبس 9 ماهه آمار ها باعث شده که هر گونه اعداد و ارقامی که در حوزه مسکن شنیده می شود، در حد یک ادعا و بدون سند و آمار رسمی باشد؛ آن هم در شرایطی که روایت میدانی بازار مسکن، از رشد قیمت اجاره و ملک سخن می گوید و البته گزارش ها از بخش تولید مسکن نیز اطلاعات امیدوارکننده ای را نشان نمی دهد.

کارشناسان و تحلیلگران مالی معتقدند ادامه این شرایط باعث از دست رفتن مرجعیت آماری نهاد های رسمی کشور می شود؛ چراکه در تازه ترین اقدام در حوزه آماری، شاهد بودیم روز شنبه هفته جاری به جای این که آمار تورم از طریق مرکز ِآمار منتشر شود، خبرگزاری تسنیم زودتر از مرکز آمار ایران، اطلاعات مربوط به تورم مردادماه را منتشر کند. اگرچه امروز مرکز آمار، آخرین اطلاعات مربوط به تورم مردادماه را منتشر کرد، اما این که یک رسانه پیش از مرکز آمار، اطلاعات آماری را منتشر کند، بدعتی تازه بوده است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، در مردادماه 1402 تورم نقطه به نقطه به 39.8 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، 0.4 درصد افزایش را نشان می دهد. این عدد حاکی از آن است که در ماه های آینده، نرخ تورم کاهشی نخواهد بود. البته نرخ تورم سالانه براساس این گزارش، عدد 46.7 درصد را نشان می دهد.

هزینه ساخت مسکن چقدر افزایش یافت؟

اما نکته ای که در این میان در مقابل ادعای سهم 30 درصدی تولید مسکن در کاهش تورم مطرح است، این که با استناد به گزارش مرکز آمار ایران درباره مصالح ساختمانی، در حال حاضر هزینه ساخت مسکن در کشور به شدت افزایش یافته است.

براساس این گزارش، تغییرات شاخص قیمت مصالح و نهاده های ساختمانی در شهر تهران طی سه ماه بهار امسال حکایت از تورم فصلی 13.4 درصدی در این بازار دارد و این در حالی است که این شاخص در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته 39.7 درصد افزایش یافته است.

البته در همین خصوص، پیش از این داود بیگی نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش هزینه تولید مسکن، نسبت به خروج سازندگان از بازار مسکن هشدار داده بود. وی گفته بود: در چند سال اخیر این موضوع شدت بیشتری پیدا کرده است و در واقع کسانی که قبلا وارد بحث تولید مسکن شده بودند، امروز نیستند.

داود بیگی نژاد عنوان کرده بود: چند عامل در این موضوع دخیل بوده که سازندگان از تولید مسکن خارج شده اند که شاید اصلی ترین موضوع این باشد که هزینه های تولید مسکن سنگین شده است و دیگر، تولید مسکن از توان افراد یا چند نفر خارج شده است.

وی متذکر شده بود: در حال حاضر هزینه ها با چند سال قبل خیلی متفاوت شده است. شما دقت کنید، در نهایت این هزینه ها در قیمت تمام شده تاثیر دارد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرده بود:، اما این که چرا افراد در حالی که یک ساختمان گران ساخته می شود، در بخش ساخت وساز مسکن باقی نمی مانند، باید گفت به همان نسبت که هزینه تولید مسکن افزایش پیدا می کند، وزن قیمتی هم سنگین تر می شود. در این شرایط، به همان نسبت خواهان و درخواست کننده و مراجعه کننده برای خرید مسکن کمتر می شود. یعنی خواب سرمایه برای تولیدکننده افزایش پیدا می کند.

ییگی نژاد تصریح کرده بود: حالا ما صرفا در جهت تولید صحبت کردیم، اما شما می دانید که اگر برای یک ساختمانی بخواهیم شرایط تولید را فراهم کنیم، مدت زمان طولانی ای می بایست در شهرداری برای گرفتن پروانه ساختمانی طی کنیم. این مدت زمانی که طول می کشد تا سرمایه گذار به عنوان سازنده وارد بحث تولید شود و بتواند در نهایت سرمایه و سود خود را استخراج کند، طولانی شده است.

وی گفته بود: چند سالی هم هست که هیچ مشوق بانکی تاثیرگذاری نداریم تا کسی که می خواهد یک واحد آپارتمانی را بخرد، بتواند از تسهیلات بانکی استفاده کند. از سوی دیگر، بعضا در برخی منطقه ها و در یک مقطع زمانی، وام ها بی تاثیر شده است. یعنی چه وام را بگیرید و چه نگیرید، تاثیری ندارد، چراکه دردی را از شما دوا نمی کند.

مسکن از برنامه ها عقب است

مهدی احمدی، کارشناس سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن نیز با اشاره به عقب ماندگی بخش مسکن از تولید، گفته است: تولید مسکن از برنامه ای که باید باشد، عقب هستیم و اتفاقی خاصی نیفتاده است که حالا تورم را کاهش دهد.

وی با ذکر این نکته که بخش مسکن وارد رکود عمیقی شده، عنوان کرده است: یک دلیل رکود این است که توان مالی افراد و مصرف کنندگان به شدت ریزش کرده است و توان خرید مسکن ندارند. همین موضوع باعث شده رکود در بازار مسکن اتفاق بیفتد.

این کارشناس سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن در واکنش به اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی درباره سهم 30 درصد تولید مسکن در کاهش تورم، تصریح کرده است: با توجه به این شرایط، این حرف، مستدل و منطقی نیست.

احمدی با بیان این که ما افزایش تولید مسکن نداشتیم و حتی سازندگان در حال خروج از بازار مسکن هستند، متذکر شده است: من خودم خیلی از سازندگان را دیده ام که از حوزه مسکن خارج شده اند و این موضوع، دلایل مختلفی داشته است.

وی با ذکر این نکته که ثبات قیمتی در حوزه مسکن وجود ندارد، گفته است: در حال حاضر بازاری برای خرید مسکن وجود ندارد و به این که مسکن یک بازار سرمایه ای بوده، کسانی که کار سرمایه ای می کردند، از این بازار خارج شدند و مصرف کنندگان نیز توان خرید ندارند.

این کارشناس مسکن در عین حال بیان کرده است: قوانینی هم که وجود دارد، قوانین ضد ساخت است؛ یعنی چه شهرداری ها و چه نظام مهندسی، قوانینی را وضع کرده اند که در جهت رشد و سرعت تولید مسکن است و مثل یک ترمز برای ساخت وساز عمل می کند.

احمدی تصریح کرده است: همین موضوع باعث شده که کسانی که انبوه ساز بودند یا کار ساخت مسکن انجام می دهند، سرخورده شده اند.

وی با اشاره به افزایش ساخت مسکن، متذکر شده است: من فکر می کنم امسال حداقل 30 تا 40 درصد افزایش هزینه ساخت مسکن را داشتیم.

منبع: فرارو

به "تولید مسکن سهم 30 درصدی در کاهش تورم داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید مسکن سهم 30 درصدی در کاهش تورم داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید