آنالیز سیر تکامل الوهیت زنانه در تاریخ اروپا

به گزارش پیوند تجارت؛ جوزف کمبل در کتاب الهه ها؛ اسرار الوهیت زنانه که به تازگی با ترجمه ای از عباس مخبر و به همت نشر مرکز منتشر شده است، سیر تکامل الوهیت زنانه را از یک الهه بزرگ به بسیاری و از اروپای قدیم نوسنگی تا رنسانس ردیابی می نماید.

آنالیز سیر تکامل الوهیت زنانه در تاریخ اروپا

او با این اثر که نخستین بار در سال 2013 به چاپ رسید، نور جدیدی بر نقوش کلاسیک می اندازد و نشان می دهد که چگونه الوهیت زنانه نماد انرژی های کهن الگوی تحول، شروع و الهام است.

بین سال های 1972 تا 1986 او بیش از بیست سخنرانی و کارگاه آموزشی در خصوص الهه ها برگزار کرد و به آنالیز چهره ها، کارنمودها، نمادها و مضامین الهی زنانه پرداخت و آن ها را به وسیله دگرگونی هایشان در فرهنگ ها و دوره ها دنبال کرد.

ویراستار سافرون که مجموعه دست نوشته های آرشیوی جوزف کمبل و کتابخانه شخصی او را در اختیار داشت، برای نخستین بار این سخنرانی ها را جمع آوری کرد.

در توضیحی آمده که درس گفتارهای الهه ها که محتوای این کتاب را تشکیل می دهند، برآمده از کار کمبل روی اطلس تاریخی اساطیر جهان اند. کمبل در این کار بزرگ چندجلدی که از سال 1974 شروع شد، در پی درهم تنیدن رشته های گوناگون قومی و فرهنگی اسطوره و سنت های قدسی در پرده ای بود که بازی متقابل ریشه های جهانی و کهن الگویی روان را در تجلیات فرهنگی خاص آن نشان دهد. او در مطالعاتش به کار درخشان و پیشتاز ماریا گیمبوتاس در خصوص الهه های بزرگ دوران نوسنگی اروپای کهن رسید.

این کتاب بعد از ارائه مقدمه ای با عنوان درباره الهه بزرگ، در هشت فصل به نام های اسطوره و الوهیت زنانه، الهه- مادر آفریننده: دوران نوسنگی و اوایل عصر مفرغ، هجوم هندو- اروپایی ها، الهه های مصری و سومری، الهه ها و خدایان یونانی، ایلیاد و ادیسه، رازهای تحول و دلدادگی نگاشته شده است.

هر فصل از کتاب شامل بخش هایی است که الهه در فرهنگ های پارینه سنگی، الهه به مثابه طبیعت، از سنگ به مس: آناتولی و اروپای کهن، از مس به مفرغ: کِرت، نیزه ها و زبان ها، شماری از الهه ها، آرتمیس، الهه در گذشته و آینده، کیش های اسرارآمیز، زنانگی در رمانس اروپایی، مریم پاکیزه، دربار عشق، رنسانس الهه و پرش از آن جمله به شمار می آیند.

عباس مخبر در باره این کتاب نوشته است: در تدوین این اثر از روال روایی تاریخی، بدان گونه که در درس گفتارها بازتاب یافته، تبعیت نموده ام. کتاب مزین به عکس هایی است که کمبل از آن ها استفاده نموده و بسیاری از آن ها را می توان در سایر آثار منتشرشده او نیز دید، و نشان می دهد که چگونه تصاویر و اساطیر الهه ها با کل پیکره کار کمبل عجین می شوند. روشی که در تدوین به کار گرفته ام تکیه بر آثار پژوهشگرانی است که کارشان مورد استفاده کمبل بوده است.

جیمز هیلمن در ستایش جوزف کمبل گفته است: در قرن ما هیچ کس، نه فروید، نه توماس مان یا لوی استروس، به مقدار کمبل مفهوم اسطوره ای جهان و چهره های جاویدان آن را وارد آگاهی روزمره ننموده است.

هفته نامه نیوزویک در مقاله ای نوشت: کمبل به یکی از نادر روشنفکران زندگی آمریکایی تبدیل شده است، متفکری جدی که فرهنگ عامه از او استقبال نموده است. جوزف کمبل(Joseph Campbell)، نویسنده، اسطوره شناس و استاد ادبیات آمریکایی، 26 مارس 1904 در خانوه ای کاتولیک ایرلندی از طبقه میانه به جهان آمد. او شناخته ترین اثر خود به نام قهرمان با هزار چهره را در سال 1949 منتشر کرد که از زمان انتشار آن، نظریه های کمبل به وسیله طیف گسترده ای از نویسندگان و هنرمندان مدرن به کار گرفته شده است.

فلسفه کمبل این است: در پی سعادت خود برو و این جمله بارها و بارها در آثار هنری بسیاری تکرار شده است.

کتاب الهه ها؛ اسرار الوهیت زنانه نوشته جوزف کمبل، در 362 صفحه، به قیمت 115هزار تومان، در قطع رقعی، جلد شومیز، با ترجمه ای از عباس مخبر و از سوی نشر مرکز روانه کتاب فروشی ها شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "آنالیز سیر تکامل الوهیت زنانه در تاریخ اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز سیر تکامل الوهیت زنانه در تاریخ اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید