کاهش 80 درصدی منابع آب های سطحی، افت 2 متری منابع آب زیرزمینی لرستان

به گزارش پیوند تجارت، خبرنگاران/لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: در پی کاهش نزولات جوی، ذخایر منابع آب های سطحی و زیرزمینی در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و بعضی از رودخانه های استان خشک شدند.

کاهش 80 درصدی منابع آب های سطحی، افت 2 متری منابع آب زیرزمینی لرستان

داریوش حسن نژاد امروز 12 مهرماه، اظهار کرد: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی در دو ماه اول فصل پاییز، تقریباً بارندگی ناچیزی خواهیم داشت و در ماه های بعد در حد نرمال خواهد بود.

وی توضیح داد: بنابراین به علت اینکه تغذیه منابع آب در فصل پاییز نخواهیم داشت و از طرفی در سال گذشته هم بارندگی ها کاهش چشمگیری داشته و با خشکسالی روبرو بوده ایم و از طرفی مصرف نمایندگان اعم از کشاورزان، صنعت و شرب هم بیش از تغذیه منابع آب از آن برداشت نموده اند، موجب شده است که در حال حاضر ذخایر منابع آب سطحی و زیرزمینی کاهش یافته بطوریکه منابع آب سطحی نسبت به سال گذشته، حدود 80 درصد و در مقایسه با دوره آماری 81 درصد کاهش داشته و حتی بسیاری از رودخانه های استان از جمله مسیرهایی از رودخانه کشکان و سیلاخور کاملاً خشک شوند و منابع آب زیرزمینی هم به طور میانه نسبت به سال گذشته حدود دو متر، معادل حجمی 140 میلیون مترمکعب کاهش داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد: بعلاوه این برداشت ها موجب شده است تا ذخایر آب زیرزمینی نسبت به ماه گذشته حدود 60 سانتی متر کاهش یابد.

حسن نژاد گفت: ازآنجایی که پیش بینی منابع آب وابسته به پیش بینی هواشناسی است بر همین اساس قطعاً تا زمانی که تغذیه وجود نداشته و برداشت ها ادامه داشته باشد، فرایند ذخایر منابع آبی هم کاهشی بوده و این نگرانی وجود دارد که تا سرانجام سال آبی (زراعی) با کمبود آب روبرو باشیم، مگر اینکه رحمت خداوند متعال شامل حال مردم گردد و با بارش مناسب ذخیره منابع آب افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 22 درصد مخازن سدهای لرستان پر است، ادامه داد: حجم آب موجود در پشت سدهای استان 45.98 میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان تأکید کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها و کاهش ذخایر منابع آبی در امسال، رعایت الگوی کشت و مقدار برداشت از منابع آبی و مصرف بهینه آب ضروری است و ضروری است کشاورزان از کاشت گیاهان پر آب بر جلوگیری نموده و زمین های خود را به حالت آیش نگذاشته و اقدام به کشت پاییزه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش 80 درصدی منابع آب های سطحی، افت 2 متری منابع آب زیرزمینی لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 80 درصدی منابع آب های سطحی، افت 2 متری منابع آب زیرزمینی لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید