نسل نو هواپیمای الکتریکی در راه است
به گزارش پیوند تجارت، هواگرد برخاست و فرود عمودی (VTOL) که به صورت غیررسمی به آن هواگرد عمودپرواز می گویند، هواگردی است که می تواند بدون اتکا به باند فرودگاه به صورت عمودی از زمین بلند شده، در یک نقطه از هوا شناور شود و به صورت عمودی فرود بیاید.

اخیرا دو شرکت Stellantis و Archer قراردادی را برای فراوری نسل تازه هواپیمای الکتریکی امضا نموده اند.
به نقل از آی او، شرکت خودروسازی چندملیتی استلانتیس Stellantis در بیانیه ای گفت که با شرکت آمریکایی Archer Aviation برای فراوری Midnight که یک هواگرد با قابلیت برخاستن و فرود عمودی الکتریکی (eVTOL) است، همکاری و توافق کردند.
هواگرد برخاست و فرود عمودی (VTOL) که به صورت غیررسمی به آن هواگرد عمودپرواز می گویند، هواگردی است که می تواند بدون اتکا به باند فرودگاه به صورت عمودی از زمین بلند شده، در یک نقطه از هوا شناور شود و به صورت عمودی فرود بیاید.
Midnight طوری طراحی شده است که ایمن، پایدار و آرام باشد. علاوه بر این، با قابلیت حمل بار بیش از 1000 پوند (حدود 453 کیلوگرم) می تواند چهار مسافر به اضافه یک خلبان را حمل کند.
Midnight با برد 100 مایل (160) کیلومتر برای سفر های پشت سر هم در مسافت کوتاه حدود 20 مایل (32 کیلومتر) با زمان شارژ تقریباً 10 دقیقه در میان هر سفر، بهینه شده است. Stellantis و Archer قصد دارند در سال 2024 فراوری انبوه خود را شروع نمایند.
هدف از این مشارکت، امکان ایجاد بستری برای فراوری سریع هواپیما است. این امر در عین حال به شرکت آمریکایی Archer Aviation اجازه می دهد مسیر تجاری سازی خود را تقویت کند. هدف این است که Stellantis به عنوان سازنده انحصاری، برای Archer هواپیمای با قابلیت برخاستن و فرود عمودی الکتریکی را به صورت انبوه فراوری کند.
شرکت استلانتیس علاوه بر این موضوع در حوزه دیگر نیز درخشیده است چرا که در ماه های گذشته شرکت خودروسازی چندملیتی استلانتیس توانایی فناوری انتقال انرژی بی سیم پویای خود (DWPT) برای شارژ بی سیم وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) در حین حرکت در یک جاده اختصاصی را آزمایش کرد.
فناوری انتقال انرژی بی سیم پویا (DWPT) از سیم پیچ های شارژ بی سیم خودرو های برقی که در زیر سطح تعبیه شده اند، استفاده می نماید تا وسایل نقلیه الکتریکی بتوانند در حین حرکت شارژ شوند و دامنه حرکتی نامحدودی را برای آن ها فراهم کند.
با توسعه و استقرار این فناوری دیگر شاید نیازی به ایستگاه های شارژ سریع نباشد یا دیگر وقتی خودرو های برقی به وسیله جاده ها قابل شارژ شدن باشند، توانایی پیمایش بیشترین مسیر برای خودروسازان خودرو های برقی یک تبلیغ و عامل فروش نباشد.
خبر خوب این است که این فناوری را می توان برای همه وسایل نقلیه برقی مجهز به یک گیرنده خاص که انرژی را از زیر جاده به طور مستقیم به موتور الکتریکی منتقل می نماید، مورد استفاده قرار داد. این آزمایش در یک پیست موسوم به آرنا دل فوتورو (Arena del Futuro) در شهر کیاری ایتالیا با استفاده از یک خودروی فیات نیو 500 انجام شد.
این خودرو در این آزمایش، با موفقیت در سرعت های معمولی بزرگراهی بدون مصرف انرژی ذخیره شده در باتری های خود حرکت کرد.
شرکت استلانتیس یک کوشش مشترک میان شرکت ایتالیایی-آمریکایی فیات کرایسلر و گروه فرانسوی PSA است. این مجموعه مسئول طراحی، ساخت و فروش خودرو از 16 برند خود مانند آلفارومئو، کرایسلر، سیتروئن، دوج، فیات، جیپ، مازراتی، اوپل و پژو است. شرکت استلانتیس در زمان ادغام در سال 2021، تقریباً 300 هزار کارمند داشت و در بیش از 130 کشور حضور داشت و امکانات فراوریی در 30 کشور داشت. شرکت استلانتیس از نظر فروش دنیای خودرو در سال 2021 پس از تویوتا، فولکس واگن، هیوندای و جنرال موتورز به پنجمین خودروساز بزرگ دنیا تبدیل شد.
اکنون خواهیم دید که این دستاورد شگفت انگیز تازه چگونه بر موفقیت این شرکت تأثیر می گذارد.
منبع: ایسنا
منبع: فرادید