ناشران حاضری خور کتاب های پرفروش روانشناسی را شناسایی می نمایند، تخفیف بی رویه چه لطمه ای به کتاب می زند؟

به گزارش پیوند تجارت، سرویس دین و اندیشه خبرنگاران: یکی از موضوعاتی که این روزها در بخش نشر کتاب های روانشناسی دیده می گردد تخفیف هایی است که بدون چارچوب خاصی اعمال می شوند. دست فروش ها نیز با ارائه کتاب های زرد و بی محتوا در حوزه روانشناسی باعث شده اند مسیر قانونی فروش کتاب های روانشناسی مختل گردد.

ناشران حاضری خور کتاب های پرفروش روانشناسی را شناسایی می نمایند، تخفیف بی رویه چه لطمه ای به کتاب می زند؟

مصطفی قاجار قوانلو مدیر انتشارات شمعدونی که به صورت اختصاصی در حوزه روانشناسی فعالیت می نماید در این باره اعلام کرد: علاوه بر آن دسته از فروشنده ها که تخفیف های بالایی برای کتاب های روانشناسی می گذارند مشکل بعد وجود دستفروشان کتاب در این حوزه است. اگر بخواهم ساده بگویم، یک سری ناشر هستند که در واقع نامشان را نمی گردد ناشر گذاشت. اگر قرار باشد عنوانی را برایشان انتخاب کنیم باید بگوییم این ها ناشران حاضری خور هستند.

وی ادامه داد: این ها روششان این هست که به بازار کتاب ها نگاه می نمایند تا بفهمند کدام کتاب پرفروش شده است. اصولا و عموما نیز به سراغ کتاب های روانشناسی می روند. کتاب های روانشناسی پرفروش را که ناشران دیگر زحمت کشیده اند و منتشر نموده اند را شناسایی می نمایند و می روند و مجوز می گیرند و متاسفانه خیلی راحت کتاب هایشان را وارد بازار می نمایند. دقیقا هم معین نیست اسمی که از مترجم روی کتاب می زنند درست باشد. خیلی از این کتاب ساز ها با یک سری تغییرات کوچک در یک ترجمه، نام یک مترجم تازه را روی کتاب می گذارند.

قاجار اضافه نمود: این ها بعد از چاپ کتاب قیمت نادرستی را می گذارند که با قیمت واقعی کتاب فاصله زیادی دارد. بعد از این کار، تخفیف های بدون چارچوبی را اعمال می نمایند و مخاطب هم دقیق در جریان این رویه نیست. مثلا اگر قیمت واقعی یک کتاب 150 هزارتومان باشد، این ها پشت جلد 300 هزارتومان می نویسند و بعد تخفیف های 50 درصدی به بالا ارائه می دهند. متاسفانه بیشتر مردم نمی دانند که چه اتفاقی دارد رخ می دهد و با خوشحالی کتاب را از دستفروش ها می خرند.

وی اضافه نمود: این مسئله هم به ناشر ضربه می زند و هم به کتابفروش. به کتابفروش از این بابت که کتاب هایی به فروش می رسند که در چرخه رسمی فروش حضور ندارند. متاسفانه این کار را یک شبکه بیرونی دارد انجام می دهد و کتاب ها را به دستفروشان می دهد. این موضوع در شهرهای مختلف نیز دیده می گردد.

قاجار ادامه داد: متاسفانه در بیشتر موارد این قبیل کتاب ها ترجمه خوبی ندارند و محتوای درستی را ارائه نمی نمایند. از نظر کیفیت صحافی تا کیفیت چاپ، این کتاب ها بسیار بی کیفیت هستند. این در حالیست که ناشران برای کتاب ها وقت زیادی می گذارند و حتی هزینه زیادی برای طرح جلد انجام می دهند در حالیکه دستفروش ها این حساسیت را ندارند و جلد را کپی می نمایند یا یک طرح جلد معمولی برای کتاب انتخاب می نمایند.

مدیر انتشارات شمعدونی گفت: در نهایت این اتفاقی که دارد می افتد به این شکل هست که کتاب ها بدون کیفیت عرضه می شوند. این کلیتی هست که درباره کتاب های روانشناسی دارد صورت می گیرد.

قاجار در رابطه با مقابله با چنین روندی اعلام کرد: این مسئله نیازمند فرهنگ سازی از سوی رسانه های اصلی مانند صدا و سیما، رادیو و تلویزیون، سایت ها و کتاب ها است. مردم باید مطلع باشند نسبت به این موضوع که حتما کتاب هایی که می خواهند را از کتابفروشی ها خریداری نمایند. حال حتی اگر در پی تخفیف هم هستند از بازه های معقول معین شده بهره مند شوند. اغلب کسانی که از مسیرهای دیگر اقدام به خریداری کتاب می نمایند در آخر از این کار پشیمان می شوند چون کتاب بی کیفیتی نصیبشان می گردد.

وی به تخفیف ها در اپلیکیشن ها اشاره نمود و گفت: متاسفانه این مدل تخفیف دادن در اپلیکیشن های الکترونیکی نیز رواج پیدا نموده است. آن ها نیز به این سمت رفته اند و تخفیف های بالایی ارائه می نمایند. حتی در بعضی موارد کتاب را رایگان عرضه می نمایند. این عادت دادن مخاطب به تخفیف جریان خیلی جالبی نیست و تنها انگیزه هایی موقتی ارائه می نمایند. در حالیکه در تجربه نمایشگاه کتاب ثابت شده است که اگر مخاطبی دنبال کتاب خاصی باشد، آن را خریداری می نماید.

قاجار ادامه داد: به هر حال، تخفیف می تواند جریان خوبی باشد که به صورت موقت مثل همه اصناف دیگر در بازه های مختلف ارائه گردد. نه اینکه همیشگی باشد و همه جا این اتفاق رخ بدهد. در حال حاضر بزرگترین مسئله ای که ناشران ما دارند تامین هزینه های اولیه فراوری کتاب است. از هزینه کاغذ تا هزینه های طراحی و چاپ و توزیع. این باعث می گردد که چرخه فراوری ناقص بماند و ناشر نتواند کتاب های بیشتری به چاپ برساند.

مدیر انتشارات شمعدونی گفت: برترین مرجع که می توان اقدام به خریداری کتاب کرد، کتابفروشی ها هستند. اگر این جریان تقویت گردد می گردد امیدوار بود که رقابت بین ناشران هم در کتابفروشی ها ایجاد گردد. مسئله ای که وجود دارد این است که متاسفانه دستفروش ها تحت یک سری حمایت ها هستند. این ها مزایایی دارند که باعث می شوند هیچ وقت جمع نشوند. به نوعی می توان گفت زور هیچ نهادی به دستفروش ها نمی رسد. متاسفانه دستفروش ها دارند به سیستم نشر ضربه می زنند.

وی اعلام کرد: اگر دولت و نماینده های دولتی می خواهند حمایت نمایند و توجیهشان برای دستفروش ها، ارتزاق آن هاست می توانند طوری با دستفروش ها رفتار نمایند که حداقل، آن ها نیز کتاب های با کیفیت ارائه دهند.

قاجار اضافه نمود: به صورت کلی کتاب هایی که جنبه خودشناسی دارند خیلی بیشتر به فروش می رسند. معینا مردم به سمت کتاب های خودشناسی گرایش بیشتری پیدا نموده اند. دوم اینکه به علت شرایط مالی، آدم ها می خواهند به وسیله کتاب به راه هایی برای عایدیزایی برسند. در این مابین، یک سری کتاب هایی که کیفیت خوبی ندارند و سطحی هستند نیز فروششان بیشتر می گردد. متاسفانه عنوان بعضی از این کتاب ها عناوین گول زننده ای هستند.

مدیر انتشارات شمعدونی گفت: وقتی در عنوان گفته می گردد سی روز تا پیروزیت یا مثلا 50 راه برای کسب عایدی؛ مخاطب احساس می نماید با خواندن این کتاب ها می تواند به عناوین آن ها نیز دست پیدا کند؛ پیروز گردد یا ثروتش افزایش پیدا کند. همین هم باعث می گردد مخاطب فریب بخورد. این عناوین کتاب های خوبی نیستند و از همین جهت باید روی سواد مخاطب کار کرد که این کتاب ها را نخرند. هرچند کتاب هایی نیز هستند که تجربه و شیوه های عایدیزایی را به خوبی منتقل نموده اند؛ این نوع کتاب ها خوب است که خوانده شوند.

وی درباره آینده کتاب های زرد در حوزه روانشناسی اعلام کرد: در جهان این نوع کتاب ها زیاد فراوری می شوند. به نظرم نمی توانیم برای این کتاب ها پایانی را تصور کرد؛ تنها می گردد با مطلع کردن مخاطب امید داشت که این جریان کنترل گردد. هرچقدر مخاطب مطلع تر گردد این کتاب ها کمتر می توانند مخاطبان را فریب دهند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ناشران حاضری خور کتاب های پرفروش روانشناسی را شناسایی می نمایند، تخفیف بی رویه چه لطمه ای به کتاب می زند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناشران حاضری خور کتاب های پرفروش روانشناسی را شناسایی می نمایند، تخفیف بی رویه چه لطمه ای به کتاب می زند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید