موقعیت یابی برند و مشتری وفادار

به گزارش پیوند تجارت، در بازار شدیدا رقابتی امروز شما نمی توانید انتظار سود خوبی داشته باشید مگر اینکه مشتریان در خصوص شما فکر نمایند. اگرچه هیچ چیز مانند بازاریابی منفی وجود ندارد اما هنوز باید کاری کنید که مردم در خصوص شما فکر نمایند. این تفکر می تواند از هر چیزی نشات بگیرد. آنها فقط باید به برند شما فکر نمایند. وهمه اینها تحت عنوان موقعیت یابی برند به وجود می آید.

موقعیت یابی برند و مشتری وفادار

موقعیت یابی برند به این اشاره دارد که مردم به چه علت از شما خرید می نمایند. یا اینکه چگونه برند شما با رقبای شما فرق دارد. درصد از بازاریابان BB می گویند آگاهی از برند و موقعیت یابی مهم ترین هدف است و پس از آن فروش و فراوری قرار دارند. برای توصیف موقعیت یابی برند به چند نمونه نگاه می کنیم. پاتانجلی با وجود اینکه به معنای واقعی کلمه در هر خط فراوریی وجود دارد به محصولات ارگانیک معروف است. مرسدس به علت کلاس و لوکس بودن خود شناخته شده است در حالی که BMW قدرت و عملکرد خود را دارد. اگر فکر می کنید موقعیت یابی برند برای برند شما مهم است پس اینها چند ایده برای قرار دادن برند شما در بازار هستند.

علت موقعیت یابی برند

  • موقعیت های برند را تقویت می نماید.
  • به روش هدف خاص یاری می نماید.
  • به تصمیم گیری موثرتر یاری می نماید.
  • بازار خاصی را هدف قرار می دهد.
  • تمایز بازار خوبی ایجاد می نماید.

نکاتی که برای جایگاه برند باید به خاطر بسپارید

منحصر به فرد بودن

برای تثبیت برند خود در بازار مطمئن شوید که چیزی منحصر به فرد برای ارائه دارید. اگر شما همان کاری را انجام می دهید که همه انجام می دهند در این صورت فقط یک برند دیگر در بازار خواهید بود. شما نمی خواهید آن برند دیگر در بازار باشید باید آن برند وای در بازار باشید. حتی اگر چیز نوی نمی فروشید چیزی اضافه کنید که آن را منحصر به فرد کند. اگر هیچ چیز منحصر به فردی در محصول شما وجود ندارد می توانید کاری کنید که مردم فکر نمایند منحصر به فرد است مانند اینکه ظاهری منحصر به فرد به آن بدهید. به یاد داشته باشید که مردم باید به ویژگی بی نظیر شما احتیاج داشته باشند. زیرا هیچ کس به آبمیوه گیری احتیاج نداشت که در حین اتصال به وای فای کار کند. میلیون ها دلار برای بازاریابی و راه اندازی این آبمیوه گیری هزینه شد. اما سرمایه گذاران با ضرر بسیار بزرگی روبرو شدند. بنابراین مشکلاتی را که وجود ندارد حل نکنید.

استراتژی برند

استراتژی برند یا شعاری که برای محصول خود استفاده می کنید باید با محصول شما مرتبط باشد. اگر مشتری شعار شما را در سر دارد اما برند شما را به خاطر نمی آورد پس چگونه می تواند محصول شما را بخرد.

شفاف باشید

شعار شما باید همواره واضح و قابل درک باشد. اگر مشتریان مجبور بودند بیش از حد فکر نمایند تا برند شما را درک نمایند پس این احتمال قوی وجود دارد که به سراغ برند دیگری بروند حتی آن برندی که اصلا شعاری ندارد. فقط با فکر اینکه همه مشتریان شما احمق هستند درک آن را آسان کنید.

قابل تمایز

به تفاوت بین برند خود و برند رقیب اشاره کنید. مشتری شما باید بتواند به سرعت تصمیم خود را بگیرد. آنها برای تصمیم گیری در خصوص برند مورد نظر خود احتیاجی به تحقیق عمیق ندارند. روی دسته انتخابی خود و البته قدرت خود تمرکز کنید.

قابل تشخیص

برای آنکه موقعیت یابی برند شما رخ بدهد باید برند خود را قابل شناسایی کنید. یک لوگوی شگفت انگیز ایجاد کنید. ویژگی های فوق العاده ای را به محصول خود اضافه کنید که جلب توجه می نمایند. مردم باید به محض اینکه لوگوی شما را در هر جایی ببینند شعار و تبلیغات شما را به سرعت یادآوری نمایند. کاری کنید که مردم بارها و بارها به برند شما فکر نمایند.

سر و صدا کنید

برای موقعیت یابی برند خود یک تبلیغ ایجاد کنید که می تواند بحث برانگیز باشد. نه به صورت منفی بلکه چیزی شبیه خنده دار بودن یا می تواند احساسات مردم را تحت تاثیر قرار دهد. فقط مطمئن شوید که مردم در خصوص آن صحبت می نمایند. شرکت های غول پیکر برای نشان دادن محصول خود تبلیغ نمی نمایند بلکه تنها چیزی که می خواهند ایجاد سر و صدا در بین مردم است.

ترسناک نباشید

خنده دار بودن به این معنی نیست که مشتریان خود را مسخره می کنید. اگر چیزی نام تجاری شما را ترسناک کند مشتریان ممکن است در خصوص شما زیاد صحبت نمایند اما هرگز به سراغ شما نخواهند آمد.

ساختار نو به بازار بدهید

از برند بهره ببرید تا با خلاقیت و حل مسئله ای که محصول برآورده نمی نماید بازار را به شکلی که در واقع به نظر می رسد دوباره چارچوب بندی کنید. این باعث می گردد که محصول شما نسبت به سایر محصولات بیشتر دیده گردد.

راه هایی برای ترغیب مشتریان به تبلیغ فعالانه برند شما

کارآفرینان نسبت به محصول خود متعصب هستند. آنها بارها و بارها اهداف نوی را برای خود معین می نمایند و سپس مطمئن می شوند که به آن ها دست یافته اند. در عرصه استارت آپ اصول دکترینی وجود دارد که عامل موفقیت کلی است. امروزه کارآفرینان ارزش برند خود را درک می نمایند. کارآفرینان در حال مطالعه چیزی به نام استراتژی برندسازی هستند که تا به حال کاملا نادیده گرفته شده بود. امروزه شرکت ها راحت تر برای بازاریابی تبلیغات روابط عمومی و غیره هزینه می نمایند. برترین راه برای تبلیغ نام تجاری خود این است که به مشتریان خود اجازه دهید این کار را برای شما انجام دهند - و تنها راه برای انجام این کار این است که با توجه به نقاط درد مشتری به وسیله ارائه راه حلی عملی برای نقاط درد به آنها بپردازید. هنگامی که این کار به وسیله هر کسی انجام گردد مشتری خود سفیر معرفی برند شما می گردد.

برند خود را متمایز کنید

هر کسب و کاری می خواهد برندش نسبت به دیگر محصولات مشابه متفاوت و متمایز باشد. برندها می گویند که می خواهند از نظر مشتریانشان متفاوت و متمایز باشند اما در واقعیت برندها فقط می خواهند خود را با رقبایشان هماهنگ نمایند. برای متمایز شدن از سایرین شرکت می تواند خود را به عنوان یک شرکت دور از رقیب یا رقیب خود به تصویر بکشد. در طی یک دوره زمانی اگر همین روند همراه با کوشش های منظم ادامه یابد موقعیت یابی برند اتفاق خواهد افتاد. جدا شدن از رقبا باعث دشمنی آنها نمی گردد. اما با پشتکار مصرف نماینده می تواند تفاوت را قابل توجه تشخیص دهد.

روی وفاداری تمرکز کنید

مشتری یا مصرف نماینده ای که در خصوص شما به کسی می گوید در آخرین مرحله تجربه قرار گرفته است. این تجربه با آشنایی با برند همراه با وفاداری آغاز می گردد. هزینه سرسام آور ایجاد یک کسب وکار تازه در مقایسه با حفظ مشتریان فعلی غیرقابل تردید است. افزایش حفظ مشتری می تواند به طور گسترده ای نوار سود را افزایش دهد. طرح های وفاداری مشتری روشی موثر برای بهبود سطوح حفظ مشتری شماست. اگر می خواهید مشتری وفادار بسازید - ترفند ساده است مشتری را راضی نگه دارید. جدای از آن مشتری باید پاداش بگیرد. از یک طرح وفاداری می توان برای تشویق و خوشحالی مشتریان استفاده کرد.

یک جامعه ایجاد کنید

ایجاد یک جامعه مشتری فضایی به مشتریان می دهد تا در آن تعامل نموده و از هم حمایت نمایند. جوامع مشتری بسترهایی برای مشتریان برای گفتگو بدون قید و شرط واکنش ها و طرح سوال در خصوص محصولات و خدمات هستند. یک جامعه مشتری بسیار شلوغ به بهبود حفظ مشتری و تشویق اقدامات حمایتی یاری می نماید. این جامعه مشتریان به عنوان یک منبع خبری در خصوص محصولات و شرکت و مکانی برای جمع آوری نکات از کاربران عمل می نماید. جوامع مشتری بعلاوه ایده هایی را برای بهبود محصولات یا خدمات پرورش می دهند. اظهار نظر مشتریان در خصوص یک محصول یا خدمات به آنها ارتباط عمیق تری با شرکت می دهد. این روزها جامعه می تواند آنلاین باشد. این باعث افزایش نرخ نگهداری و سود کلی می گردد.

بازخوردها را در نظر بگیرید

بازخورد گرفتن از مشتریان مهمترین چیز برای یک سازنده کسب و کار است. این کار در تمام سطوح ساخت و مدیریت برند به شرکت یاری نموده به شناخت موقعیت موجود کسب و کار در بازار و بعلاوه به منظره آینده کسب و کار یاری می نماید. بازخورد به مشتریان و کارآفرینان یاری می نماید تا با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. بیشتر بازخوردها برای ترسیم داده های مربوط به فروش عملکرد معایب محصولات و خدمات است. با توجه به فناوری و اینترنت پر رونق اهمیت بازخورد به شدت افزایش یافته است. اینترنت به ابزار اصلی برای ترویج تجارت و برندسازی تبدیل شده است. این نقش محوری در رسیدن به انبوه و تایید محصولات فراتر از مرزهای بین المللی ایفا می نماید.

چگونه مشتریان را به برند خود وفادار کنید

روح هر کسب و کاری مشتریان آنهاست. مشتریان شما می توانند شما را بسازند یا شما را بشنمایند. اگرچه ورود و خروج مشتریان اساس تجارت است اما داشتن مشتریان وفادار نیز لازم است. مشتریان وفادار علت تبدیل شدن یک تجارت یا برند به آنچه هست هستند. بنابراین در اینجا چند روش کوچک اما بسیار تاثیرگذار وجود دارد که به وسیله آنها می توانید مشتریان را به برند خود وفادار کنید.

ایجاد روابط شخصی

اینکه با مشتریان خود مانند خانواده خود رفتار کنید راهی است که آنها را به دوست داشتن شما و خدمات شما وادار می نماید. آشنایی با مشتری به شما ایده ای در خصوص علاقه و ناپسندی آنها می دهد که در نهایت به شما در ارائه خدمات بهتر به آنها یاری می نماید. اخیرا در یک مطالعه معین شده است که مشتری قسمت اول و آخر مکالمه شما را به خاطر می آورد. بنابراین برای شما بسیار مهم است که یک مکالمه را با یک یادداشت شاد انجام دهید و بعلاوه آن را با یک خداحافظی شاد به خاتمه برسانید. در روزهای خاص آنها برایشان تبریک بفرستید. یا اگر چیزی را که آنها دوست دارند فهمیدید آن را برای آنها پست کنید. این فقط کمی کوشش شما را می طلبد اما تاثیر زیادی روی مشتری شما خواهد داشت.

مشتری خود را بشناسید

اگر وبلاگ یا سایت یا هر حساب دیگری در رسانه های اجتماعی کسب و کار خود دارید یادداشت کنید که کسب و کار یا برند شما چه نوع مشتریانی را جذب می نماید. از لایک و دوست نداشتن آنها آگاه شوید و بر اساس آن مطالب را در سایت خود ارسال کنید. اگر شما یک برند زیبایی هستید ارسال آموزش ها و ظاهر آسان با محصولاتتان می تواند خوب باشد. به طور مشابه اگر شما یک برند لباس هستید نکات استایل و غیره قابل انجام است. بعلاوه در خصوص پیشنهادات مختلف پست بگذارید تا مشتریان شما بی اطلاع نمانند. بعلاوه با مشتری به روشی که او ترجیح می دهد ارتباط برقرار کنید. اگر مشتری می خواهد به وسیله ایمیل ارتباط برقرار کند این کار را انجام دهید. اگر آنها رسانه های اجتماعی را ترجیح می دهند به سوالات خود در آنجا مراجعه نمایند. تمام گزینه های خود را باز نگه دارید.

روی مشتری خود سرمایه گذاری کنید

اگر مشتری دائمی دارید که از شما بازدید نموده یا از خدمات شما استفاده می نماید سعی کنید بدانید چه چیزهایی را دوست دارد و چه چیزهایی را دوست ندارد. در خصوص آنها تحقیق کنید و سپس کارهایی را انجام دهید که اصلا انتظار ندارند مانند ارسال هدایای کوچک به عنوان تشکر از وفاداری آنها. یا اگر برنامه ارتقاء مشتری دارید به آنها یک ارتقاء رایگان بدهید. حتی می توانید با هر خرید به آنها چیزهای کوچکی مانند یادداشت های دستنوشته بدهید. این نه تنها باعث می گردد که مشتری شما را دوست داشته باشد بلکه به شما یاری می نماید تا مشتریان بیشتری به دست آورید. اگر نمی خواهید برای دادن چیزی به آن ها سرمایه گذاری کنید همواره می توانید خدمات ویژه ای مانند اولین پیش نمایش نوترین مجموعه تان را به مشتریان خود ارائه دهید یا اگر مسئله ای واقعی دارند بعضی از سیاست های خود را برای آنها تغییر دهید.

مشاوره و بازخورد مشتری را جدی بگیرید

دریافت نظرات مشتریان در خصوص خدمات شما بسیار مهم است. اما اجرای این بازخوردها در بهبود خدماتتان از اهمیت بیشتری برخوردار است. بعلاوه داشتن یک بخش سؤالات متداول در وب سایت ها یا وبلاگ های خود که در آن مشتریان می توانند سؤالات خود را حل نمایند و به شما بازخورد بدهند بسیار مفید است. اگر کارمندانی دارید که از مشتریان مراقبت می نمایند از آنها بخواهید رفتار مناسبی داشته باشند و بدون ایجاد مشکل مسائل مشتری را حل نمایند.

کیفیت را حفظ کنید

مهمترین بخش وفادار نگه داشتن مشتریان حفظ کیفیت محصول است. بسیاری از شرکت ها محصولات با کیفیت خوب را در آغاز کار خود به فروش می رسانند و سپس کیفیت را برای کسب سود پایین می آورند. این فقط به کسب سود کوتاه مدت یاری می نماید. زیرا مشتری شما مدام شما را ترک می نماید و در نهایت مشتری برای کسب سود ندارید. بنابراین بسیار مهم است که کیفیت محصول خود را در تمام مدت حفظ کنید تا مردم بخواهند بارها و بارها آن را بخرند.

نتیجه گیری

اینها بعضی از راه ها برای موقعیت یابی برند بودند. می توانید از بعضی از آنها یا همه آنها بهره ببرید این بستگی به تجارت شما دارد. دیجیتال مارکتینگ ابزار نهایی برای موقعیت یابی برند است. اگرچه اینها بعضی از ایده های ما بود شما بعلاوه می توانید در خصوص ایده خود در زیر نظر دهید. بعلاوه به کاوش راه های نو برای موقعیت یابی برند خود ادامه دهید. موقعیت یابی برند به شما یاری می نماید تا به مشتری بالقوه دست یابید. البته به یاد داشته باشید بودن در جایگاه دوم خیلی بد نیست. اما به کوشش خود ادامه دهید تا در جایگاه اول قرار بگیرید. اگر رقابت زیادی در دسته بندی محصول شما وجود دارد پس زیرمجموعه خود را ایجاد کنید و برند خود را در جایگاه خود قرار دهید.

با این تغییرات کوچک در روش های معاملات عمومی خود در کمترین زمان یک پایگاه مشتری وفادار قوی خواهید داشت.

سوالات متداول

وفاداری مشتری چیست؟

وفاداری مشتری عبارت است از انتخاب مداوم محصولات و خدمات یک شرکت نسبت به رقبا. وقتی مشتری به یک شرکت وفادار باشد به راحتی تحت تاثیر قیمت یا در دسترس بودن قرار نمی گیرد.

چرا وفاداری مشتری مهم است؟

وفاداری می تواند از خیلی چیزها نشات بگیرد اما به طور کلی یک مشتری وفادار تجربیات مطلوبی را با یک برند مرتبط می نماید بنابراین احتمال خریدهای تکراری با آن تجارت را افزایش می دهد. مشتریان وفادار درصد بیشتر از مشتریان نو برای محصولات و خدمات خرج می نمایند.

چگونه وفاداری مشتری را به دست آوریم؟

راه های افزایش وفاداری مشتریان

  • خدمات مشتری را در اولویت قرار دهید
  • به مشتریان خود پاداش دهید
  • هدایت بخواهید و به آن گوش دهید
  • امکانات رفاهی را ارائه دهید
  • فقط درخواست پول نکنید

چگونه وفاداری مشتری را حفظ کنیم؟

  • ارائه خدمات عالی به مشتریان
  • با پیشنهادات و تخفیف های ویژه به مشتریان پاداش دهید
  • استفاده از محتوای فراوری شده به وسیله کاربر (UGC)
  • یک برنامه وفاداری مشتری منحصر به فرد ایجاد کنید
  • مشتریان خود را بشناسید
  • ایجاد حس اجتماعی
منبع: مجله شنبه

به "موقعیت یابی برند و مشتری وفادار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موقعیت یابی برند و مشتری وفادار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید