مسائل اصلی تصفیه آب برج خنک کننده

به گزارش پیوند تجارت، برج های خنک کننده مبدل های حرارتی هستند که می توانند با طیف وسیعی از مسائل و مسائل از جمله تصفیه آب برج خنک کننده روبرو شوند که می تواند منجر به خنک سازی ناکارآمد یا آسیب به برج های خنک کننده گردد.

مسائل اصلی تصفیه آب برج خنک کننده

برج های خنک نماینده، مبدل های حرارتی هستند که معمولاً برای خنک کردن ساختمان های بزرگ و حذف گرمای ایجاد شده از فرآیندهای صنعتی استفاده می شوند. این برج ها از تبخیر آب برای حذف گرمای هدر رفته استفاده می نمایند. با این حال، برج های خنک نماینده می توانند با طیف وسیعی از مسائل روبرو شوند که می تواند منجر به خنک سازی ناکارآمد یا آسیب گردد. در این مقاله درباره مسائل رایج تصفیه آب برج خنک نماینده و راه های تصفیه آب برج خنک نماینده مطالبی ارائه خواهد شد.

مسائل رایج برج خنک نماینده مربوط به تصفیه آب

  1. آلودگی بیولوژیکی

آلودگی ناشی از منابع بیولوژیکی یک منبع رایج از مسائل در برج های خنک نماینده است. باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و جلبک ها همگی می توانند وارد منبع آبی شوند که به وسیله محیط گرم، مرطوب و متراکم مواد مغذی برج خنک نماینده پشتیبانی می گردد. این آلودگی بیولوژیکی، بسته به منبع، می تواند منجر به مسائل قابل توجهی گردد.

بعضی از مهمترین مسائل عبارتند از:

  • بیماری: آلودگی باکتریایی می تواند مسائل سلامتی را برای افراد داخل ساختمان و نزدیک محل برج خنک نماینده ایجاد کند. همان طور که آب تبخیر می گردد، می تواند باکتری هایی مانند لژیونلا را در قطرات آب حمل کند. در صورت استنشاق، این آلاینده های بیولوژیکی می توانند باعث بیماری لژیونر و سایر عفونت ها شوند.
  • رسوب گیری: باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها مسائل بیشتری را برای عملکرد برج خنک نماینده به وسیله رسوب ایجاد نموده و جریان آب را مسدود می نمایند. این مسائل می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در راندمان برج خنک نماینده گردد.
  • خوردگی: بیوفیلم های فراوری شده به وسیله باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها نیز در صورت کنترل نشدن، می توانند منجر به خوردگی شوند. این خوردگی تحت تأثیر میکروبیولوژیکی (MIC) نامیده شده و یک مشکل رایج در برج های خنک نماینده است.

روش مقابله با آلودگی بیولوژیکی

آلودگی بیولوژیکی اغلب با ضربه زدن به آب برج خنک نماینده با کلر برای از بین بردن هر گونه آلاینده، قبل از شستشو و پر کردن مجدد برج، با آب شیرین درمان می گردد. با این حال، کلر یک ماده شیمیایی خورنده است که در صورت استفاده مکرر می تواند به فضای داخلی برج خنک نماینده آسیب برساند. به همین خاطر، متخصصان تصفیه آب برج خنک نماینده ممکن است استفاده از مواد شیمیایی مختلف را برای تصفیه انتخاب نمایند و یک برنامه تصفیه ثابت را برای یاری به جلوگیری از آلودگی میکروبیولوژیکی تجویز نمایند.

  1. خوردگی

سیستم های برج خنک نماینده، به دلیل مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب و غلظت بالای الکترولیت ها در آب به دلیل تبخیر، احتمال خوردگی زیادی دارند. علاوه بر این، خورندگی آب با رسانایی بالا در آب برج خنک کن افزایش می یابد، زیرا خوردگی ذاتاً یک فرآیند الکتروشیمیایی است.

خوردگی می تواند مسائل جدی در برج خنک نماینده ایجاد کند، از جمله:

  • زباله: خوردگی می تواند منجر به ورود زباله های فلزی به سیستم آب، آلودگی آب، مسدود شدن لوله ها و ایجاد فرآیندهای خنک نماینده ناکارآمد گردد.
  • نشت: فلز خورده می تواند سوراخ های کوچکی را در داخل سیستم ایجاد کند و سیستم آب بسته را به بیرون و در معرض دید قرار دهد. این می تواند منجر به نشت آب از برج خنک نماینده یا ورود آلاینده های بیولوژیکی به سیستم گردد.
  • آسیب به تجهیزات: در صورت عدم کنترل، خوردگی می تواند آسیب جدی به تجهیزات برج خنک نماینده وارد کند که منجر به توقف پرهزینه و هزینه های تعمیر و تعویض می گردد.

به دلیل خطرات احتمالی خوردگی، آنالیز منظم خوردگی در برج های خنک نماینده ضروری است.

راهکار های مقابله با خوردگی

  • پوشش های اپوکسی
  • بازدارنده های خوردگی
  • مدیریت سطوح PH

متخصصان تصفیه آب اغلب ترکیبی از گزینه ها را برای یاری به محافظت از برج های خنک نماینده در برابر خوردگی توصیه می نمایند.

  1. پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن شبیه تجمع بیولوژیکی است، با این تفاوت که تجمع مواد معدنی است. هنگامی که این مواد معدنی جمع می شوند، قطعات نازک و صفحه مانندی را تشکیل می دهند که می توانند به سطوح بچسبند. هنگامی که جرم گیری رخ می دهد، می تواند مسائل مختلفی را در برج های خنک نماینده ایجاد کند، از جمله موارد زیر:

  • کاهش راندمان: پوسته پوسته شدن اغلب بر روی سطوح انتقال حرارت برج های خنک نماینده شکل می گیرد و کارایی فرآیندهای انتقال حرارت را کاهش می دهد.
  • آسیب: رسوب گذاری می تواند در داخل لوله ها ایجاد شده و جمع گردد و در نتیجه انسداد ایجاد می گردد که می تواند به لوله های داخل سیستم برج خنک نماینده آسیب برساند.

پوسته پوسته شدن می تواند تحت تأثیر عوامل متعددی در محیط برج خنک نماینده مانند قلیایی بودن، PH، دما و سرعت حرکت آب قرار گیرد. با این حال، شایع ترین دلیل جرم گیری در برج خنک نماینده، سختی آب برج خنک نماینده است. بیشتر جرم گیری ها شامل نمک های کلسیم، به ویژه کربنات کلسیم است که اغلب در آب سخت وجود دارد.

راهکار هایی برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن

پس از شناسایی پوسته پوسته شدن، برای جلوگیری از انباشتگی، باید طی فرآیندهای تمیز کردن، برداشته گردد. با این حال، همواره بهتر است از پوسته پوسته شدن جلوگیری گردد که با روش های خاصی قابل دستیابی است:

  • نظارت بر رسانایی
  • نظارت شیمیایی
  • حذف بلوداون
  1. ورود بیش از حد آب

در این فرآیند، یک اپراتور ،بخشی از آب یک برج خنک نماینده را برداشته و آن را با آب Make up تازه جایگزین می نماید. اپراتور مشخص می نماید که برای دستیابی به نتایج دلخواه، چه مقدار blowdown ضروری است. با این حال، هر زمان که سرریز رخ می دهد، سیستم آب در گردش و مواد شیمیایی تصفیه را حذف می نماید.

مسائل بالقوه ناشی از ورود بیش از حد آب عبارتند از:

  • تصفیه آب ناکارآمد: آب ورودی به برج خنک نماینده معمولاً از قبل فرآیند تصفیه آب را طی می نماید. ورود آب زیاد می تواند نشان دهنده این باشد که این سیستم تصفیه آب به درستی کار نمی نماید و در نتیجه آب با کیفیت پایین وارد برج خنک نماینده می گردد.
  • آب بی کیفیت: اگر آب ورودی به فرآیند تصفیه آب از کیفیت پایینی برخوردار باشد، این می تواند فشار بیشتری بر فرآیند تصفیه آب وارد کند و در نتیجه آب با کیفیت پایین وارد برج خنک نماینده گردد.
  • رسوب یا خوردگی: رسوب یا خوردگی درون برج آب نیز می تواند به کیفیت پایین آب و افزایش دمش یاری کند.

راهکار های جلوگیری از ورود آب زیاد

بسته به منبع مشکل، این راهکار ها به ترتیب زیر هستند:

  • بهبود تصفیه آب
  • تغییرات مدیریت آب
  • حذف رسوب یا خوردگی
  1. چرخه های کم تمرکز

چرخه های غلظت، یک پارامتر کلیدی برای ارزیابی عملیات برج خنک نماینده است. چرخه های غلظت نسبتی است که غلظت مواد جامد محلول در آب دمنده را در مقایسه با آب Make up مقدار گیری می نماید.

اگر چرخه های غلظت کم باشد، به این معنی است که غلظت مواد جامد محلول بین آب دمنده و آب Make up مشابه تر است. این بدان معنی است که اپراتورهای برج خنک نماینده قبل از احتیاج در حال شستشو هستند. یعنی این مرکز بیش از حد لازم آب و مواد شیمیایی تصفیه را مصرف می نماید که هزینه های آنها را افزایش می دهد.

راهکار هایی برای چرخه های کم تمرکز

در صورت مشاهده چرخه های کم غلظت، به شدت توصیه می گردد که با متخصص تصفیه آب برج خنک نماینده کار کنید. یک متخصص چرخه های غلظت را در مقایسه با عملیات دمش در فرآیندهای برج خنک نماینده تجزیه و تحلیل می نماید و برترین راهکار را برای احتیاجهای شما مشخص می نماید.

چرخه ایدئال تمرکز و فرآیند دمیدن به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • کیفیت آب منبع
  • مواد شیمیایی تصفیه نماینده آب
  • نوع برج خنک نماینده
منبع: همشهری آنلاین

به "مسائل اصلی تصفیه آب برج خنک کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل اصلی تصفیه آب برج خنک کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید