قدرت ایفای نقش دولت ها به عنوان مشتریان اصلی خدمات فضایی
به گزارش پیوند تجارت، با رشد اقتصاد بخش فضایی به میزان دو برابر متوسط GDP جهانی، ملت ها به دنبال این صنعت نو و تجدید پذیر برای ایجاد نوآوری و رشد هستند. دولت ها به طور فزاینده ای برای جذب و تسهیل ورود سرمایه گذاران جدید فضایی رقابت می نمایند.
به گزارش خبرنگار فناوری پیوند تجارت، با رشد اقتصاد بخش فضایی به میزان دو برابر متوسط GDP جهانی، ملت ها به دنبال این صنعت نو و تجدید پذیر برای ایجاد نوآوری و رشد هستند. دولت ها به طور فزاینده ای برای جذب و تسهیل ورود سرمایه گذاران جدید فضایی رقابت می نمایند. حتی کمیسیون اروپا اقدام به ایجاد یک صندوق جدید سرمایه گذاری در حوزه فضایی نموده و بر ارائه خدمات در پایین دست زنجیره ارزش فضایی متمرکز شده است.
سرمایه گذاری های پیروز باعث ایجاد تنوع روز افزون و ورود بازیکنان جدید به بخش فضایی شده و تقابل با صنایع دیگری مانند دیجیتالی شدن و هوش مصنوعی (AI) سرعت بیشتری خواهد یافت. با وجود تعداد فزاینده ای از مشاغل خارج از بخش سنتی صنعت فضایی، اکنون فضا نه تنها به نوآوری تکنولوژیکی و رشد اقتصادی تبدیل شده است، بلکه ابزاری برای یاری به حل مسائل عظیم اقتصادی اقتصادی مانند سازگاری جوی، جنگل زدایی، تجارت شده است.
نقش دولت ها
بدون شک مشارکت بخش دولتی در ایجاد شرکت های پر رونق فضایی بسیار مهم است؛ هیچکدام تا به امروز بدون این حمایت دولتی ایجاد نشده است. نقش بخش دولتی در فضا در گذشته دور در طی کوشش برای فرود ماهنورد در دهه 60 میلادی قابل توجه بوده است، اما امروز متهم به کند بودن و عقب ماندن از آن شده است. این انتقاد نمی تواند درست باشد، چراکه در حقیقت وقتی شخصی به پیروزیت های SpaceX، Maxar و تعداد فزاینده ای از شرکت های فضایی چینی فکر می نماید، همه این پیروزیت ها از دل حمایت و سیاست گذاری مناسب دولت ها متولد شده است.
یک نگاه دقیق تر به نقش های واقعی ایفا شده توسط بخش دولتی و بخش خصوصی، تصویری بسیار ظریف تر را عیان خواهد نمود. بخش دولتی در واقع بخشی است که با تأمین اعتبار پروژه های پرریسک، نوآوری و پیشرفت را ایجاد می نماید، که بخش خصوصی سپس با مهارت و ظرافت آن را عملیاتی و تجاری سازی می نماید. برای پیروزیت در بخش فضایی، بخش های خصوصی و عمومی باید با هم کار نمایند. دلیل این امر نقش منحصر به فرد صنعت فضا برای بسیاری از خدمات عمومی است - از امنیت و دفاع گرفته تا هواشناسی روزانه. فضا بخش ضروری و جدایی ناپذیر خدمات عمومی است.
نقش دولت در بخش فضایی با تحقیق و تفسیر خانم ماریانا مازوکواتو (Mariana Mazzucato)، اقتصاددان و مشاور سیاستگذاری دولت و نویسنده کتاب دولت کارآفرین: نارسایی های بخش عمومی در برابر اسطوره های خصوصی حاصل می گردد که نقش بخش دولتی را در ایجاد و راهنمایی مأموریت ها برجسته می نماید. نقشی که منجر به نوآوری عظیم شده و در تجاری سازی بخش خصوصی اثر گسترده ای دارد:
خانم مارینا مازوکواتو، تعیین می نماید که برجسته ترین فن آوری های اساسی تلفن همراه آیفون توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاع ایالات متحده (DARPA)، وزارت انرژی (DoE)، بنیاد ملی علوم و سایر نهاد های بخش دولتی در ایالات متحده اختراع شده است، و نه شرکت اپل!، برخلاف آن چیزی که معمولاً تصور می گردد.
خانم Mazzucato توصیه می نماید پیروزیت در زمینه نوآوری برای حل مسائل اجتماعی غیرقابل کنترل، احتیاج دارد که بخش دولتی به عنوان یک بازار ساز عمل نموده و همچنین به وسیله سیاست های تأمین، ایجاد تقاضا کند. این علاوه بر یک نقش صرفاً تسهیل نماینده است که هدف از آن ایجاد محیطی توانمند است.
نمونه های فضایی:
این دستور العمل برای نقش دولت ایالات متحده در چند مثال خاص برای پیروزیت های عظیم در صنعت فضایی نیز استفاده شده است. به عنوان مثال، برنامه خدمات انتقال مداری تجاری (COTS) در ایالات متحده برای فراوری پرتابگر های برگشت پذیر تجاری، با ایجاد صندوق تأمین اعتبار اقتصادی و دادن شانس رقابت در قرارداد های خدمات دولت، به شرکت هایی مانند SpaceX و Orbital ATK اجازه می دهد در صورت پیروزیت برای فراوری چنین پرتابگر های برگشت پذیری، تضمین یک قرارداد سرمایه گذاری خصوصی با دولت را داشته باشند. طبق گفته ناسا، اگر این پرتابگر ها توسط ناسا به روش سنتی (با سرمایه گذاری دولت) ساخته شده بود، نتیجه دو فضاپیمای درجه یک برای هزینه حداکثر 10 برابر کمتر از مقدار پیش بینی شده بود. اما، اثر spillover آن، تجاری سازی فضاپیما است؛ به نحویکه SpaceX حدود 7000 شغل و 2 میلیارد دلار درآمد ایجاد می نماید.
در حقیقت، برای همه بازیگران و اپراتور های فضایی جهانی، نسبت ترکیب بین مشتریان دولتی و مشتریان تجاری هنوز 40 به 60 درصد است که با رشد نسبی مشتریان تجاری همراه بوده و از دل قرارداد های با کاربران دولتی بیرون می آید. این امر زمانی معنا پیدا می نماید که در نظر بگیرید که نوآوری در فن آوری احتیاج به سرمایه گذاری های کلانی برای ارائه خدمات به بازار هایی دارد که هنوز وجود ندارند. بازار های تجاری و سرمایه گذاران خصوصی، دنباله روی بخش دولتی به عنوان مهمترین مشتری اولیه خدمات فضایی هستند. در عین حال، فضا عامل مهمی در خدمات عمومی و دولتی مانند ارتباطات جهانی، ایمنی و امنیت، پیش بینی آب و هوا و کنترل ترافیک هوایی است.
منبع: خبرگزاری دانشجو