جهان هنر نمایشی ایران را با تعزیه می شناسد

به گزارش پیوند تجارت، خبرنگاران/همدان یک هنرمند عرصه هنرهای نمایشی همدان گفت: هنر نمایشی ایران مدیون تعزیه است و جهان هنر نمایشی ایران را با تعزیه اش می شناسد، تعزیه تاریخ، قدمت و پشتوانه بسیار محکمی دارد که به پیدایش اسلام برمی شود.

جهان هنر نمایشی ایران را با تعزیه می شناسد

سیدمهرداد کاوسی حسینی در گفت وگو با پیوند تجارت، اظهار کرد: تعزیه هنر نمایشی است که روایت ها و واقعه های مهم اسلام را به تصویر می کشد و غالباً هم در فضای شعر اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: افراد وقتی که در هیئات حضور پیدا می نمایند فقط قدرت شنیداری دارند اما در تعزیه قدرت دیداری وجود دارد، تعزیه ایران در جهان شناخته شده است و سالیان سال است که تعزیه در ایران و کشورهای اسلامی اجرا می گردد.

کاوسی حسینی با اشاره به اینکه در جشنواره سنتی آیینی بخشی مرتبط به تعزیه وجود دارد، گفت: تمام گروه های خارجی که به این جشنواره می آیند علاقمند هستند که تعزیه ایران را ببینند چراکه سرشار از بار دراماتیک است.

وی توضیح داد: هنر تعزیه به صورت آکادمیک آموزش داده نمی گردد، به استثنای پژوهش هایی که اساتید هنرهای نمایشی در این زمینه انجام داده و در اختیار علاقمندان گذاشتند، هیچ آموزش آکادمیکی در این زمینه نیست و هنرمندان شاخص تعزیه غالباً سینه به سینه آموزش دیده اند.

کاوسی حسینی بیان نمود: بسیاری از شهرهای عظیم ایران مثل اصفهان، تفرش، قزوین و اراک صاحب تعزیه هستند چراکه نخستین احتیاج اجرای تعزیه تکیه ای برای اجراست که در کل استان همدان این تکیه وجود ندارد.

این هنرمند عرصه هنرهای نمایشی همدان عنوان نمود: تنها راه برای زنده نگهداشتن و پویایی این هنر ایجاد دفتری با عنوان دفتر تعزیه است که معمولاً در دیگر شهرها وجود دارد اما متأسفانه در همدان موجود نیست.

وی با بیان اینکه تعزیه ای که در سطح استان همدان اجرا می گردد، تعزیه دلی است، گفت: تعزیه روستای شورین، امامزاده کوه، روستای گراچقا و بیشتر گروه ها اکثراً به یک هیئت متصل هستند و از طرف هیچ ارگانی حمایت نمی شوند و هر جایی که فضایی مناسب باشد، اجرا می نمایند.

کاوسی حسینی با اشاره به اینکه سال جاری به علت شیوع کروناویروس شرایط حاکم بر تعزیه متفاوت است، اظهار کرد: در این شرایط اتفاقات خوبی هم افتاده است، مثلاً گروه تعزیه بنده با رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری اجتماعی در چند هیئت اجرای تعزیه دارد و از تمام کسانی که برای تماشای تعزیه می آیند، تب سنجی انجام می گردد.

وی اضافه نمود: سال جاری حیاط اداره مخابرات همدان یکی از مکان هایی است که در آن تعزیه اجرا می گردد و با حمایت اداره میراث فرهنگی استان از اجرا فیلمبردای و به صورت آنلاین در صفحات مجازی پخش می کنیم که گروه بنده به این شیوه اجرا خواهد نمود.

این تعزیه خوان همدانی درباره آغاز فعالیتش بیان نمود: یکی از دوستان قدیمی ام خوابی دیده بود که باید تعزیه اجرا می کرد، به همین سبب ترکیبی از هنرمندان تئاتر و موسیقی دور هم جمع شدیم که تعزیه اجرا کنیم.

کاوسی حسینی توضیح داد: نخستین بار در تعزیه نقش حاشیه ای داشتم که مخالف خوان بود، به علت اینکه از بدو ورودم به فضای تئاتر به نمایش ایرانی بسیار علاقمند بودم و یکی از شاخه های مهم نمایش های ایرانی تعزیه است، آغاز به تمرین و مطالعه کردم و گروه تعزیه حضرت عباس(ع) را تشکیل دادم.

وی با بیان اینکه 10 سال است که تعزیه کار می کنم، گفت: پس از تشکیل گروه چند سال اول در مخالف خوانی حضور داشتم و شمر و عمر سعد می خواندم اما حدود پنج سال است که در نقش اولیاء خوان هستم و حضرت عباس(ع) را می خوانم.

این هنرمند همدانی درباره استقبال جوانان از تعزیه توضیح داد: جوانان از تعزیه استقبال می نمایند اما تنها تعدادی از آن ها به علاقه ای که دارند، می رسند چراکه برخی ها می توانند با گروه ها ارتباط بگیرند و فعالیت نمایند اما با توجه به اینکه دفتر تعزیه در همدان وجود ندارد، بسیاری از علاقمندان نمی دانند به کجا مراجعه نمایند.

کاوسی حسینی ادامه داد: شهرهای دیگر علاقمندان را به دفتر می آورند و آموزش می دهد و سپس از افراد با استعدادها در گروه ها استفاده می نمایند اما در همدان اینطور نیست مگر اینکه افراد با تعزیه خوان ها ارتباطی داشته باشند بنابراین علاقه هست اما بستر فراهم نیست.

وی درباره موانع تشکیل دفتر تعزیه در همدان عنوان نمود: در بین هنرمندان همدانی فقط بنده هستم که تعزیه اجرا می نماید و برای من یک نفر هم دفتر ایجاد نمی نمایند، حوزه هنری مدتی دفتری برای این امر تشکیل داد و یکی از تعزیه خوانان خوب مریانج را به عنوان رئیس آن معرفی کرد اما هیچ خروجی و بازخوردی نداشت، دفتر به صورت نمادین وجود داشت اما اجراها همان گروه مریانجی بودند و کسی زیردست آن ها آموزش نمی دید.

کاوسی حسینی با بیان اینکه اطلاع ندارم برای تشکیل دفتر تعزیه کدام ارگان باید اقدام کند، گفت: دستگاه های مرتبط این کار را نکرده اند و شاید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بگوید شما درخواست ایجاد دفتر نکرده ای، بله من درخواست نکرده ام اما آن ها می دانند که من تعزیه اجرا می کنم و پیشنهادی نداده اند.

وی یادآور شد: کسانی که در این هنر فعال هستند از هیچ ارگانی حمایت نمی شوند، مثلاً خرید یک دست لباس تغزیه حدود شش میلیون تومان هزینه دارد که به صورت یاری های مردمی یا شخصی است، به همین علت امیدوارم اتفاقات خوبی برای تعزیه رقم بخورد چراکه همدان پتانسیل بالایی در این زمینه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جهان هنر نمایشی ایران را با تعزیه می شناسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهان هنر نمایشی ایران را با تعزیه می شناسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید