ترامپ به تجاوز ظالمانه به نظم جهانی ادامه می دهد

به گزارش پیوند تجارت، خبرنگاران، گروه بین الملل -پیمان یزدانی: همه گیری ویروس کرونا در هر گوشه ای از جهان در جریان و باعث ناامیدی بسیاری از کشورها در مقابله با این ویروس شده است. به همین سبب، مردم و دولت ها در مواجهه با این ویروس به وحشت افتاده اند و اقتصادها از هم پاشیده است. انتظار می رود این بحران بدون تمایل و همکاری جدی جهانی، بیشتر و بیشتر گردد.

ترامپ به تجاوز ظالمانه به نظم جهانی ادامه می دهد

با توجه به تأثیر بسیار زیاد این ویروس بر دنیا از جنبه های مختلف، بسیاری معتقدند تغییر در نظم موجود دنیای و روابط بین الملل در دوره پساکرونا اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به همین دلیل، پیوند تجارت در گفتگویی با پروفسور ماروین زونیس استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو به آنالیز این موضوع پرداخته که در ادامه می آید:

*ویروس کرونا چه تا ثیراتی بر نظم فعلی دنیا خواهد گذاشت؟

ویروس کرونا نظم کنونی دنیا را به طور فوق العاده ای برهم خواهد زد. رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ با امتناع از حمایت آمریکا به سایر کشورهای آسیب دیده، تجاوز ظالمانه خود به نظم دنیای را ادامه می دهد. در عین حال، چین تمام کوشش خود را می نماید تا رهبری دنیا در این خصوص را در دست گیرد. با این حال همه چیز برای چین آسان نخواهد بود زیرا زنجیره های تامین دنیای در خارج از چین به کشورهای دیگر و در درجه اول در آسیای شرقی گسترش می یابد.

بسیاری از کشورهایی که وام های هنگفتی را از پروژه یک کمربند، یک جاده چین دریافت نموده اند، ادامه پرداخت آن وام ها را غیر ممکن خواهد یافت، بطوری که چین با دوراهی پرداخت نکردن وام ها یا مالکیت پروژه های ناکام در آسیا، آفریقا و حتی اروپا روبرو خواهد شد. شاید بدتر از همه از بین رفتن احتمالی سرمایه گذاری های چین در جنوب صحرای آفریقا، به دلیل ناآرامی های سیاسی تهدیدآمیز ناشی از اقتصادهای شکست خورده خود و تعداد زیادی مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا در آن کشورها رخ دهد. همچنین مجموعه ای از این تحولات موجب خواهد شد شمار زیادی پناهجو از این کشورها راهی کشورهای توسعه یافته شوند.

*نظم فعلی دنیا بیشتر مبتنی بر روینمودهای لیبرالیسم و تا حدودی رئالیسم است. نقایص روینمودهای گفته شده در مواجهه با ویروس کرونا چیست؟

زمان هایی وجود دارد که در آن بازارها ورشکست می شوند. مطمئناً ویروس کرونا یکی از آن موقع ها را به وجود آورده است. تصور اینکه در دوره پسا ویروس، نظم لیبرالی دنیا بدون تغییر باقی بماند بسیار سخت است. مداخلات گسترده دولت در اقتصادهای کشورها از کشوری به کشور دیگر به طور ناپایداری زیاد است و این موضوع مطمئناً با گذشت زمان کاهش خواهد یافت. اما این احتمال نیز وجود دارد که مداخلات دولت ها در اقتصادها به میزان قابل توجهی بیشتر از زمان پیش از ویروس گردد.

*اگرچه شیوع ویروس، روینمودهای رئالیسم و اصل محوری این مکتب یعنی خودیاری را در کانون توجه قرار داده است، اما نواقص رویکرد رئالیسم را که مبتنی بر امنیت دولتی با موضوع امنیتی نظامی است را نشان داده است. شیوع ویروس همچنین نشان داد که اقتصادهای نظامی نیز قادر نیستند امنیت ملت ها و دولت ها را در دوره پسا کرونا حفظ نمایند. نظر شما در خصوص این چیست؟

مطمئناً هر کشوری که تنها به استفاده از تجهیزات نظامی برای حفظ امنیت کشور اعتقاد داشته باشد، دچار توهم شده است. اما من یک کشور هم سراغ ندارم که به این مسئله اعتقاد داشته باشد. اما مطمئناً شاهد تغییری در ایالات متحده خواهیم بود. از زمان حمله القاعده به ایالات متحده در 11 سپتامبر 2001، ایالات متحده بر تهدیدهای تروریستی متمرکز شده است. احتمالاً تغییرات زیادی هم با هدف مقابله با بیماری های همه گیر دنیای ایجاد خواهند شد. مطمئناً بیماری های همه گیر بیشتری در دنیا رخ خواهد داد.

*اگر بپذیریم که نظم دنیای پساکرونا، نسبت به نظم فعلی متفاوت می باشد آیا این تغییرات، ساختاری و اساسی خواهند بود؟ کدام مفاهیم تغییرات اساسی را تجربه خواهند کرد؟

اگر رهبران دنیا حماقت ننمایند، که به نظر می رسد بسیاری از آنها این طور رفتار می نمایند، تغییرات اساسی رخ خواهد داد. اما بسیاری از کشورها رهبرانی دارند که در موضع انکار کامل به سر می برند و بعضی دارای بروکراسی های عمومی بی کفایت هستند و یا بعضی از کشورها درگیر فسادهایی شده اند که بسیار بعید است که بتوانند با واقعیت جدید کنار بیایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ترامپ به تجاوز ظالمانه به نظم جهانی ادامه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ به تجاوز ظالمانه به نظم جهانی ادامه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید