با 10 کوه آتشفشانی گردشگری دنیا از نزدیک آشنا شوید (قسمت اول)

به گزارش پیوند تجارت، آتشفشان ها از جمله پدیده های طبیعی و جالب توجه سیاره ما هستند. تماشای شکوه و عظمت یک کوه آتشفشانی از نزدیک، بسیار هیجان انگیز خواهد بود. اگر شما هم علاقه مند به آشنایی با بعضی از بهترین آتشفشان های دنیا هستید، همراه خبرنگاران باشید.

با 10 کوه آتشفشانی گردشگری دنیا از نزدیک آشنا شوید (قسمت اول)

آتشفشان روزنه ای در سطح زمین است که سنگ های گداخته، خاکستر و گازهای درون زمین از آن به بیرون فوران می نمایند. اگر آتشفشانی در نزدیکی شهر یا روستایی فوران کند، خسارات اقتصادی و جانی زیادی به بار خواهد آورد، اما علی رغم خطراتی که دارد، نباید از زیبایی و ابهت آن نیز به سادگی عبور کرد. اگر مایل هستید آتشفشانی را از نزدیک ببینید، در ادامه می توانید از فهرستی که برایتان آماده نموده ایم، استفاده کنید.

کوه آسو، کیوشو، ژاپن (Mount Aso)

اخیرا علائمی مشاهده شده که نشان می دهد، کوه فیجی ژاپن ممکن است در آینده نزدیک آغاز به فوران کند، اما در حال حاضر فعال ترین کوه آتشفشانی این کشور، کوه آسو است که در پارک ملی آسو کوجو در جزیره کیوشو واقع شده است. کوه آسو یکی از بزرگترین دهانه های آتشفشانی دنیا را در اختیار دارد که نقاط مختلفی برای تماشای منظره ها اطرافش دارد. برای رفتن به شهر کوچک آسو می توانید با قطار از شهر کوماموتو و بپو حرکت کنید. در این مکان دو تله کابین وجود دارد که می توانید با یاری آن، نواحی اطراف آتشفشان را ببینید.

یکی از این تله کابین ها یعنی Aso Nishi، در فاصله کمی از ایستگاه اتوبوس این شهر واقع شده است. برای رفتن به دیگر ایستگاه تله کابین آسو یعنی Aso Higashi، می توانید سوار قطار محلی این شهر در ایستگاه Miyaji شده و پس از پیاده شدن، جاده را تا رسیدن به تله کابین مذکور طی کنید. یکی از جاده های موجود در این مکان، مستقیما به دهانه آتشفشان ختم می گردد که دارای یک پارکینگ خودرو نیز است. البته این جاده دارای عوارض است که باید هزینه آن را پرداخت کنید. تماشای های زیادی در این قله وجود دارد اما گردشگران بایستی قبل از سفر به این مکان، از باز بودن آن به روی عموم اطمینان حاصل نمایند، چراکه دهانه این آتشفشان بسیار گازدار است که بیرون آمدن آن گاهی منجر به تعطیل شدن ناحیه می گردد.

واکاری، خلیج پلنتی، نیوزلند (Whakaari)

ارتفاع کوه واکاری یا جزیره سفید، تنها 321 متر است که خیلی بلند به نظر نمی رسد اما اگر بلندی آن از زیر دریا را محاسبه کنیم، تا مقدار 1600 متر نیز خواهد رسید. قطر این کوه در حدود چند کیلومتر است. از آنجایی که قسمتی از این کوه تا کنار دهانه آتشفشانی اش باز است، گردشگران بدون اینکه احتیاج باشد از آن بالا بروند، می توانند به راحتی به دهانه آن برسند.

واکاری در فاصله 49 کیلومتری از جزیره شاقتصادی نیوزلند واقع شده است که آخرین بار در سال 2013 فوران کرد؛ اما به لطف طبیعت نسبتا پایدار این مکان و نیز نظارت های شدید دولتی، برگزاری تورهای گردشگری در آن بسیار مناسب و بدون خطر است. با این حال، بعضی از دانشمندان از آتشفشان واکاری با عنوان ناآرام یاد می نمایند. گردشگران می توانند در اینجا دود و بخاری که از دهانه آتشفشان متصاعد می گردد را به همراه صخره ها و چشمه های آب گرم، استخر آب اسیدی، گل و لای حباب دار و تعداد زیادی پرندگان دریایی مشاهده کند.

کوه اتنا، سیسیل، ایتالیا (Mount Etna)

کوه اتنا بر فراز شهرهای کاتان و سیسیل قد برافراشته است. از آنجایی که قله بلند دیگری در این مکان وجود ندارد، کوه اتنا به خوبی جلب توجه می نماید. اگرچه اتنا یک کوه آتشفشانی فعال بوده و دائما در حال فوران های کوچک و بزرگ است، اما هنوز هم این امکان وجود دارد که طی یک بعد از ظهر، تا ارتفاع مجاز آن یعنی 2920 متری صعود کرد و بازگشت. ارتفاع این کوهستان 3350 متر است اما همان طور که اشاره کردیم، ارتفاع مجاز برای صعود تا 2920 متر است. گردشگران با رفتن به کوه اتنا می توانند چندین دهانه آتشفشانی گوناگون در ارتفاعات مختلف آن را مشاهده نمایند.

مواد مذاب و ماگمای اتنا به آهستگی به سمت پایین جاری می گردد. خطر اصلی که کاتان را تهدید می نماید، همین دهانه های کوچک و فرعی اتنا است که یک بار در سال 1669 میلادی این شهر و روستاهای اطرافش را به کلی نابود کرد. برترین راه برای رسیدن به قله اتنا، جهتی جنوبی است که از نواحی حومه ای نیکلاسی به کاتان منتهی می گردد. از اینجا می توانید با پای پیاده، دوچرخه، خودرو یا اتوبوس به مهمانسرای Rifugio Sapienza رسیده و نسبت به تهیه بلیط تله کابین یا اتوبوس های شاسی بلند به نوک قله اقدام کنید. هزینه بلیط شامل یک راهنمای سفر به رصدخانه نزدیک دهانه آتشفشان نیز می گردد. یکی دیگر از راه های بدون دردسر و بی خطر گشت وگذار در اطراف آتشفشان، قطار است. قطار شرکت Circumetnea Railway، گردشگران را طی توری 3 ساعته، در اطراف کوهپایه اتنا به گشت وگذار می برد.

کوه وزوو، ناپل، ایتالیا (Mount Vesuvius)

اگرچه کوه آتشفشانی وزوو از سال 1944 تا به امروز فوران ننموده، اما یکی از معروف ترین و پربازدیدترین آتشفشان های دنیا به شمار می رود. با توجه با جمعیتی که روزانه به تماشا این آتشفشان می آیند، شاید به کار بردن عبارت طبیعت بی رحم برای آن چندان مناسب نباشد. آتشفشان وزوو با ارتفاع 1281 متری اش شاید در زمره بلندترین های دنیا نباشد اما به خوبی بر پیکره شهر ناپل سایه افکنده است. یک پارکینگ خودرو در ارتفاع هزار متری این قله وجود دارد و گردشگران بایستی 200 متر به جای مانده را با پای پیاده طی نمایند. این جهت 200 متری 30 دقیقه به طول خواهد انجامید و قیمت بلیط بازدید از آتشفشان نیز در حدود 45 هزار تومان است.

یکی از پرطرفدارترین جهتهای این کوه به لبه دهانه آتشفشان منتهی می گردد که در آنجا، افرادی به عنوان راهنمای سفر آماده همراهی شما هستند. دود و بخاری که از دهانه آتشفشان وزوو بلند می گردد، کاملا قابل مشاهده بوده و بوی شدید گوگرد نیز همه جای آن را فرا گرفته است. هیچ گونه سرویس بهداشتی یا مرکز پذیرایی از گردشگران در نزدیکی دهانه آتشفشان وزوو وجود ندارد اما منظره ها و شکوه آن به قدری باعظمت و زیبا هستند که کمبودها و کاستی های دیگر را فراموش خواهید کرد. البته یک موزه تاریخی در نیمه های راه صعود وجود دارد که می توانید در آنجا به استراحت بپردازید. نزدیک ترین ایستگاه راه آهن برای صعود، Ercolano Scavi است که می توانید از آنجا از طریق مینی بوس و تاکسی طی 25 دقیقه به پارکینگ خودروی قله برسید.

منبع: کجارو / theguardian.com

به "با 10 کوه آتشفشانی گردشگری دنیا از نزدیک آشنا شوید (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 10 کوه آتشفشانی گردشگری دنیا از نزدیک آشنا شوید (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید