ادامه جنجال موزه بریتانیا

به گزارش پیوند تجارت، سیاستمداران ولز خواهان استرداد مجموعه اشیاء ولزی حاضر در موزه بریتانیا، از جمله شنل طلای مولد چهارهزارساله شده اند.

ادامه جنجال موزه بریتانیا

بر اساس مطلبی که در وب سایت موزه بریتانیا نوشته شده است، این شنل طلا که در سال 1833 میلادی در مولد، شهرکی در فلینتشر واقع در ولز کشف شده است، یکی از نفیس ترین نمونه های ماقبل تاریخ است که در ساخت آن از ورق طلا استفاده شده و شکل و طراحی بی نظیری دارد.

لیز ساویل رابرتز، یکی از سیاستمداران ولزی در گفت وگو با دیلی میل شرح داده است که سپر Moel Hebog (یکی دیگر از اشیاء تاریخی ولز) با وجود اینکه بیش از سه هزار سال قدمت دارد، حتی به نمایش گذاشته نمی گردد. استدلال موزه بریتانیا این است که این موزه امن ترین مکان برای نگهداری از این اشیاء است. وب سایت موزه بریتانیا درباره این سپر اینطور نوشته است که این سپر نمونه ای باشکوه و سندی از ظهور اشیاء برنزی بزرگ در عصر برنز اروپا است.

این مقام ولزی اضافه نمود: برای ولز، یونان و برای بسیاری از کشورهایی که تحت کنترل امپراتوری بریتانیا بودند، این استدلال به شدت در پی اتفاقات اخیر تضعیف شده است. در این مقطع به این نتیجه رسیده ایم که موزه بریتانیا حقی برای نگهداری از این گنجینه ها ندارد و باید مذاکرات مفصلی را برای استرداد آن ها شروع کنیم.

سخنگوی موزه بریتانیا نیز در گفت وگو با اسکای نیوز اعلام کرد: شنل طلای مولد در 10 سال اخیر به دو موزه ولزی امانت داده شده است و به کشورهای دیگر نیز امانت داده شده بود. همانطور که در سال 2021 به هاله در آلمان امانت داده شد. سالانه شش میلیون نفر به موزه بریتانیا می روند تا از مجموعه نفیس آن بازدید نمایند و شنل طلای مولد نیز به عنوان گل سرسبد گالری اروپا و خاورمیانه به صورت رایگان به نمایش گذاشته شده است.

در هفته اخیر اخباری مبنی بر ناپدیدشدن غیرقابل شرح حدود دوهزار اثر از مجموعه ارزشمند آثار باستانی و تاریخی موزه بریتانیا منتشر شد و در پی آن هارتویگ فیشر، مدیر موزه بریتانیا از سمت خود استعفا داد. روزنامه تایمز گزارش داد که یک سکه نقره یونانی، یک سکه رومی قرن چهارمی و یک سکه آلمانی در سال 2014 از موزه ناپدید شده است. بعلاوه یک حلقه قرن بیستمی، یک زنجیر ساخته شده از نقره های سیمی و مُهره های صیقلی از جمله اشیائی به شمار می روند که در 10 سال اخیر در این موزه ناپدید شده اند.

هفته گذشته نیز در پی سرقت بعضی از آثار موزه بریتانیا یکی از روزنامه های دولتی چین خواهان استرداد تمام آثار فرهنگی چینی شد که در موزه بریتانیا نگهداری می شوند. سیدمهدی حسینی متین، کاردار ایران در لندن نیز در واکنش به سرقت موزه بریتانیا این وال را مطرح نمود که آیا این موزه همچنان مکانی امن برای نگهداری این آثار باارزش از جمله اشیاء ایرانی است؟ آیا مسئولان موزه بریتانیا می توانند اعتماد صاحبان اصلی خارجی را دوباره به دست آورند؟

در حال حاضر بر اساس مصوبه سال 1963 موزه بریتانیا، استرداد کامل اشیاء موزه ممنوع است، با این حال معین نیست این مصوبه در خصوص اشیاء ولزی چطور اعمال می گردد.

منبع: گردشبان

به "ادامه جنجال موزه بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه جنجال موزه بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید