فرایند نگران کننده مصرف غیرمولد گاز در ایران، قفل قرارداد های سوآپ گازی در دولت سیزدهم باز شد

به گزارش پیوند تجارت، کارشناس حوزه انرژی گفت: قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان اهمیت زیادی برای کشور دارد و دولت سیزدهم با امضای آن موجب بهبود روابط بین دو کشور شد که از زمان وزیر نفت دولت قبل، مخدوش شده بود.

فرایند نگران کننده مصرف غیرمولد گاز در ایران، قفل قرارداد های سوآپ گازی در دولت سیزدهم باز شد

علی طاهری فرد؛ کارشناس حوزه انرژی و مدیرعامل موسسه مطالعاتی انرژی سبحان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پیوند تجارت درباره نحوه عرضه، تولید و تقاضای گاز می گوید: از 950 میلیون مترمکعب گاز غنی که در کشور تولید می شود، که حدود 10 درصد آن به مواد پتروشیمی و فرآورده تبدیل وبقیه آن در نیروگاه، صنعت وبخش خانگی می سوزد. البته عمده گازی که می سوزد در همان بخش خانگی است و هیچ ارزش اضافه کرده ای برای کشور ندارد.

طاهری در ادامه اضافه کرد: آنچه در این مبحث مدنظر ماست، مدیریت تقاضا به جای افزایش تولید است، به عنوان مثال ما در پارس جنوبی به صورت کامل با انباشت ظرفیت روبرویم، در حالی که قطر نصف ما تولید دارد درحالی که ما این گازغنی تولید شده را به جای تبدیل به متانول و انواع پلیمر ها به صورت خام می سوزانیم. این خام سوزی هیچ تفاوتی با خام فروشی ندارد! با توجه به این موارد باید در برنامه هفتم بیش از قبل به بحث تقاضا بپردازیم و برای مدیریت تقاضا برنامه های ویژه تری داشته باشیم.

این استاد دانشگاه در خصوص تراز انرژی کشورهم اذعان داشت: تا امروز هر زمان تراز انرژی کشور بهم می خورد، این عدم تعادل را با افزایش تولید اصلاح می کردیم، اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد. اکنون باید برای اصلاح هر گونه ناترازی تقاضا را مدیریت کنیم. به عنوان مثال در سال جاری که رو به اتمام است، با وجود قیمت بالای اوره و متانول و محصولات فولادی تمام ورودی گازبرای تولید این محصولات را قطع کرده و گازرا در بخش خانگی می سوزانیم!

این فعال بخش انرژی در ادامه توضیح داد: به طور کلی باید مصرف گاز بهینه سازی و اقتصادی شودبه طوری که نیروگاه ها بدانند که بهینه سازی در مصرف گاز نفع اقتصادی برای مجموعه دارد. این مسئله باید فرهنگ سازی شود.

قفل سوآپ گازی در دولت سیزدهم باز شد

طاهری فرد همچنین در ارتباط با قرارداد های سوآپ هم گفت: قرارداد سوآپ گازی ترکمنستان حرکت بسیار قابل توجهی برای کشور بود، اما در حال حاضر نمی تواند سبب تراز گازی کشور شود. به طور کلی، در پی عقد این قرارداد زمزمه های قرارداد های بزرگ و باصرفه تری هم شنیده می شود که قطعا قدم بزرگی برای تراز گازی کشور خواهد بود.

وی ضمن انتقاد از فرایند سوآپ گازی در دولت گذشته، نیز اعلام نمود: دولت سیزدهم با امضای قرارداد سوآپ گازی موجب بهبود روابط بین دوکشور که از زمان وزیر نفت دولت قبل، مخدوش و تیره بود شد. در دولت قبل ترکمنستان به دلیل عمل نکردن ایران به تعهداتش به شدت گلایه مند بود، اما اکنون با قرارداد سوآپی که دولت سیزدهم با این کشور منعقد کرده این بدهی در قالب تهاتر پرداخت می شود. به طور کلی دولت قبل به خصوص وزیر سابق اصولا به قرارداد سوآپ اعتقادی نداشت از این جهت کشور در این بخش طی سال های گذشته به شدت با مشکل روبرو بود.

این فعال حوزه نفت و گاز همچنین، در خصوص قرارداد های سوآپ نیزاظهار امیدواری کرد و ادامه داد: اکنون در بحث قرارداد های سوآپ موضوع قطر هم مطرح شده، چنانچه این قرارداد امضا شود، یک موقعیت بسیارعالی برای ایران فراهم می شود و نباید بهانه فروش مستقیم به ترکیه این قرارداد عقب بیفتد، چرا که هنوز شرایط لازم برای انجام این کار را در داخل کشور نداریم.

طاهری فرد درمورد اقدامات وزارت نفت هم می گوید: علی رغم زمستان سرد دولت تازه توانست بدون قطعی گاز این پیک را مدیریت کند، اما در مجموع برای قضاوت درباره عملکرد وزارت نفت دولت کنونی قدری زود است، اما امیدواریم که تصمیمات قابل توجهی در خصوص مسائل راهبردی در این بخش گرفته شود.

مدیر عامل موسسه مطالعاتی انرژی سبحان صحبت های خود را با مهمترین نگرانی فعالین حوزه نفت و گاز به پایان برد و گفت: در حال حاضر مهمترین نگرانی ما این است که وزارت نفت کنونی بعد از برداشته شدن تحریم ها روش وزیر سابق بیژن زنگنه را ادامه بدهند به این صورت که با 14/15 فروشنده خصوصی حوزه نفت کار را ببندند در این صورت چند سال دیگر با سر کارآمدن شخصی مثل ترامپ دوباره تمام راه ها برای ما کور خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فرایند نگران کننده مصرف غیرمولد گاز در ایران، قفل قرارداد های سوآپ گازی در دولت سیزدهم باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند نگران کننده مصرف غیرمولد گاز در ایران، قفل قرارداد های سوآپ گازی در دولت سیزدهم باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید