داستان زنی پیروز که چندان مشهور نیست
به گزارش پیوند تجارت، مری کسات نقاش آمریکایی و از معدود زنان و تنها هنرمند آمریکایی امپرسیونیست محسوب می گردد که تاثیر بزرگی در حوزه هنر آمریکا ایجاد کرد.
به گزارش پیوند تجارت و به نقل از دیلی آرت، مری کسات نقاش آمریکایی بود که مهارت هایش را با تحصیل، کار کردن و زندگی کردن در فرانسه به دست آورد. کسات به عنوان یکی از سه نقاش زن امپرسیونیست و تنها آمریکایی کاملا امپرسیونیست شناخته می گردد. این هنرمند به رغم پیروزیت هایش و تاثیرات شگرفی که در هنر آمریکا به وجود آورد امروزه چندان در اروپا و فرانسه مشهور نیست.
این هنرمند در سال 1844 در پنسیلوانیا در خانواده ای بسیار ثروتمند به جهان آمد. او یکی از هفت فرزند این خانواده بود و چند سالی از دوران کودکی را در اروپا زندگی کرد. در این دوران بود که یادگیری موسیقی، نقاشی و زبان های آلمانی و فرانسوی را شروع کرد.
او از همان کودکی به نقاشی علاقه نشان داد. خانواده او با تبدیل شدن او به یک هنرمند حرفه ای مخالف بودند با این حال او در سن پانزده سالگی تحصیل در آموزشگاه هنرهای زیبا پنسیلوانیا را شروع کرد. در آن موقع زنان برای یادگیری نقاشی آموزش می دیدند؛ چراکه نقاشی کردن مهارت خوبی برای زنان محسوب می شد اما کسات قصد داشت که یک هنرمند حرفه ای گردد.
بنابراین در سال 1866 او به پاریس نقل مکان کرد. در آنجا در کلاس های خصوصی با اساتید مدرسه هنرهای زیبا پاریس آموزش دید (در آن موقع هنوز زنان نمی توانستند در این مرکز آموزش ببینند). او همچنین مدتی را در موزه لوور تمرین کرد و در نهایت در سال 1868 یکی از آثار او به نام نوازنده ماندولین برای نمایش در نمایشگاه سالن پاریس تایید شد. این تابلو نقاشی یکی از دو نقاشی شناسایی شده مربوط به دهه نخست فعالیت هنرمند است.
با شروع جنگ فرانسه و پروس این نقاش به ایالات متحده آمریکا بازگشت. او برای کسب درآمد تصمیم گرفت آثارش را به نمایش بگذارد اما پیروز نشد و حتی با مشکلاتی برای آموزش دیدن روبرو شد. اما پس از مدتی با هموار شدن دوباره جهت هنری اش به اروپا بازگشت. زمانی که کسات به فرانسه بازگشته بود هنر فرانسه در حال تغییر و جنبش امپرسیونیسم در حال شکل دریافت بود.
کسات همیشه معترض سیاست ها و معیارهای سالن فرانسه (نمایشگاه رسمی مدرسه هنرهای زیبا پاریس) و مورد غفلت قرار دریافت آثار هنرمندان زن بود. در سال 1877 هر دو اثر کاندید او برای راه یافتن به این نمایشگاه رد شدند. در نهایت آثار او به دعوت از ادگار دگا در کنار سایر امپرسیونیست ها به نمایش گذاشته شد و این سرشروع ورود کسات به امپرسیونیسم بود.
ادگار دگا تاثیر بسیاری در این نقاش آمریکایی ایجاد کرد و کسات از مهارت ها او بهره برد. در آن موقع کسات، نقاشی که محدود به فضای بسته بود به طراحی در فضای باز روی آورده بود.
او برای نمایشگاه بعدی امپرسیونیست ها تابلوهای نقاشی خلق کرد. پرتره ای از هنرمند(خودنگاره)، دخترک در مبل آبی، مطالعه فیگارو(پرتره ای از مادرش) سه مورد از تحسین شده ترین نقاشی های این هنرمند هستند که به سال 1878 تعلق دارند.
او در نمایشگاه سال بعد امپرسیونیست ها یازده اثر از جمله در لژ را به نمایش گذاشت و تا سال 1886 عضو فعال حلقه امپرسیونیست ها باقی ماند.
کسات در سال 1886 دو تابلو نقاشی را برای نخستین نمایشگاه امپرسیونیست در آمریکا آماده کرد. او همچنین به عنوان مشاور با چندین مجموعه دار هنری عظیم همکاری داشت. برای مثال لوئیزین الدر یکی از دوستان او با مشورت کسات مجموعه آثار امپرسیونیست ها را جمع آوری می کرد. بسیاری از آثار این مجموعه دار اکنون در موزه هنر متروپولیتن نگهداری می شوند.
پس از مدتی سبک کسات از امپرسیونسیم دور شد. او فرایند نمایش آثارش در گالری های نیویورک را شروع کرد.
پس از سال 1886 ، کسات دیگر خودش را به هیچ جنبش هنری وابسته نمی دانست و انواع مختلفی از تکنیک ها را تجربه کرد.
پرتره هایی از زنان و تصاویر مادران و بچه ها در لحظه های عادی زندگی از موضوع های اصلی آثار کسات بودند.
درگذشت برادر کسات تاثیر بسیاری بر او داشت، با این حال او به خلق آثار هنری ادامه داد. آثاری از عواطف و احساسات فزاینده ای در آثار دهه 90 این هنرمند نمود پیدا کرد.
آثار این هنرمند در بین مردم و منتقدان محبوبیت داشت اما او دیگر به تجربه سبک های مختلف ادامه نداد.
در سال 1904 فرانسه برای تجلیل از تاثیر و فعالیت کسات در هنر به او نشان لژیون دونور را اهدا کرد.
این هنرمند در سال 1926 درگذشت.
منبع: خبرگزاری ایسنا