خورشید در گتیر غروب نمی کند!

به گزارش پیوند تجارت، گتیر می خواهد به نقطه ای برسد که خورشید در شرکتش غروب نکند و تحقق این هدف را نیز در گرو کوشش برای به دست آوردن و حفظ بازارهای جهانی می داند. از نظر تونکای توتک (Tuncay Tutek ) یکی از هم بنیانگذاران این شرکت، گتیر که در زبان ترکی به معنای به دست آوردن است، حالا در مفهومی جدیدتر حاضر شده و به شرکتی تبدیل شده است که خورشید در آن غروب نمی کند!

خورشید در گتیر غروب نمی کند!

چنین تعبیری از گتیر، یعنی پیداکردن یک مفهوم بزرگ تر برای یک لغت، نشان دهنده هدف بزرگی است که بنیانگذاران گتیر در سر می پرورانند. سابقه فعالیت آنها در این سال ها نیز به خوبی نشان می دهد که در رسیدن به مفهوم دوم، یعنی دنیای شدن، بسیار جدی هستند و می خواهند در همه روزها و شب های این کره خاکی فعالیت داشته باشند.

هدف اول پیروزیت است، بعد پول

تونکای توتک با اشاره به اینکه هدف آنها پیروزیت بوده است نه رسیدن به پول و عایدی، نکته مهمی را در فرآیند توسعه کسب وکارها بیان می نماید. پول و عایدی در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است؛ چراکه اگر تیم گتیر در پی رسیدن به پول زیاد بودند، بعد از پیروزیتی که در کشور ترکیه به دست آوردند، خیلی راحت می توانستند شرکت شان را به فروش رسانده و پول زیادی را به دست آورند.

از نظر تونکای توتک، هدف آنها پیروزیت بوده است و پیروزیت نیز برای شان به معنای درنوردیدن بازارهای دنیای بوده و هست؛ به همین علت نیز به جای اینکه رسیدن به پول را هدف اصلی خود قرار دهند، پیروزیت های بزرگ تر و دستیابی به بازارهای دنیا را به عنوان یک هدف اصلی در نظر گرفتند و برای رسیدن به آن کوشش کردند. در ادامه نیز با توسعه بازارشان در سایر کشورها، هدف بعدی شان که رسیدن به پول و عایدی بیشتر بود هم محقق شد.

یکی از نکات دیگری که این هم بنیانگذار گتیر روی آن تأکید نموده است، تأثیر داشتن چنین هدفی در باقی ماندن آنها کنار هم بوده است. تیمی که یک هدف بزرگ را در مقابل خود قرار دهد، علی رغم تمام مسائل و اختلافاتی که ممکن است بین آنها پیش بیاید، کماکان یک تیم خواهد ماند و همین هدف، یعنی دستیابی به پیروزیت، آنها را کنار هم قرار داده است.

ایده درست، کلید پیروزیت است

یکی از جملاتی که تونکای توتک، در مصاحبه های خود روی آن تأکید می نماید این است که ایده درست، کلید پیروزیت است؛ اما آیا واقعا ایده تحویل غذا در 10دقیقه آن هم در سال های 2014 و 2015 که مردم چندان با تلفنن های هوشمند، خرید آنلاین و پرداخت از کارت های اعتباری آشنا نبودند، ایده درستی بود؟

در سال 2014 میانگین زمان تحویل غذا بین یک روز تا یک هفته بود و گتیر پیروز شد این زمان را نه به ساعت، بلکه به دقیقه کاهش دهد. تونکای اشاره می نماید که در آن موقع گفته شد آن را به نیم ساعت تقلیل دهند؛ اما آنها عامدا 10 دقیقه را انتخاب کردند، زیرا 10 دقیقه به معنای همین حالاست، وقتی به مشتری می گویی کالا 10 دقیقه دیگر به دستت می رسد، مانند این است که به او بگویی کالای مورد نظرش همین الان به دستش می رسد.

با این اوصاف ایده درست توانست کلید پیروزیت گتیر باشد، زیرا ارسال 10 دقیقه ای را به عنوان یک مزیت رقابتی مهم مطرح نمود و از آن پس بخش بزرگی از فعالیت خود را به بازاریابی اختصاص داد تا این مزیت را به مخاطبان خود بشناساند. می توان گفت گتیر در ترکیه نیز مانند بسیاری از شرکت های مبتنی بر فناوری از زمان خودش جلوتر بود و به همین علت نیز اقناع مخاطبان برای سفارش و پرداخت آنلاین، کار چندان آسانی نبود، اما به گفته تونکای توتک، تنها کاری که آنها کردند این بود که به وسیله سرمایه گذاری روی تبلیغات، مردم را به این سمت ببرند که حتی یک بار هم که شده تحویل 10دقیقه ای را با آنها تجربه نمایند؛ چراکه از آن پس به آن عادت خواهند کرد و سفارش های بیشتری در اپلیکیشن آنها خواهند داشت.

در اروپا هم می گویند این را مانند گتیر انجام بده!

توتک معتقد است که مزیت رقابتی آنها در اروپا این است که خالق این مفهوم، یعنی تحویل 10دقیقه ای هستند و در این زمینه چندین سال تجربه دارند. شرکت های دیگری در اروپا هستند که در پی تحقق شعار گتیر در فرآیندهای خود بوده و می خواهند تحویل را به 10 دقیقه برسانند و حتی بعضی آن را محقق نموده اند؛ اما نکته اینجاست که این شعار حول برند گتیر شکل گرفته است و بنا به گفته تونکای، رقبای آنها از این جمله استفاده می نمایند: To Do it Like Getir یعنی مانند گتیر انجامش بده!

پس با این اوصاف برندی را که گتیر در این سال ها ساخته است، به راحتی نمی توان از اذهان مردم پاک کرد و تحویل 10دقیقه ای همان چیزی است که حول و حوش گتیر شکل گرفته و رقبا نیز برای بیان اینکه آنها هم چنین مزیتی دارند، باید دوباره نام گتیر را تکرار نمایند.

یادگیری ماشین در فرآیند بهینه سازی سیستم گتیر

گتیر با داشتن بیش از 400 انبار در ترکیه و 20 انبار در لندن، بازار ترکیه و بعلاوه بخش قابل توجهی از بازار انگلیس را به دست آورده است. آن چیزی که به گتیر یاری نموده تا بتواند فرآیندهای خود را درست انجام دهد، استفاده از فناوری یادگیری ماشین است. از آنجایی که آنها داده های زیادی دارند، می توانند با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و فناوری ماشین، فرآیندهای خود را بهینه تر نمایند: از تقسیم بندی مشتریان گرفته تا پیش بینی تقاضای بازار و حتی انتخاب درست مکان برای انبارها.

تجربه ای که گتیر در ترکیه و انگلیس به دست آورد، مانند یک دوره آموزشی ارزشمند برای آنها عمل نموده است و دقیقا همین تجربه باعث شد که به فکر توسعه بازار خود در آلمان، هلند و فرانسه هم باشند و این کار را هم انجام دادند.

منبع: مجله شنبه

به "خورشید در گتیر غروب نمی کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشید در گتیر غروب نمی کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید