خبرنگاران یکسال مخفی کاری آمریکایی ها برای سقوط هواپیما در افغانستان

به گزارش پیوند تجارت، نیویورک- خبرنگاران- هواپیمای ارتباطی ارتش آمریکا در افغانستان یکسال پیش سقوط کرد اما آمریکایی ها با مخفی کاری فراوان، اطلاعات ناقصی از آن را در سالگرد آن منتشر نموده اند.

خبرنگاران یکسال مخفی کاری آمریکایی ها برای سقوط هواپیما در افغانستان

به گزارش پیوند تجارت، غربی ها در حالیکه حادثه سقوط هواپیما در ایران را بسیار برجسته نموده اند، هرگز سوالی نپرسیدند که بر سر هواپیمای E-11A که در هشتم بهمن ماه 1398 در ولایت غزنی افغانستان به طرز مشکوکی ساقط شد، چه آمده است و حتی سرنشینیان آن چه کسانی بوده اند.

اکنون آمریکایی ها در آستانه نخستین سالگرد این حادثه، اعلام نموده اند که اشتباه خلبان باعث بروز این واقعه شده است.

ژنرال مارک دی.کلی فرمانده نیروی رزم هوایی ارتش آمریکا مدعی شده است که خلبان به اشتباه موتوری که سالم بوده است را به جای موتور آسیب ددیده خاموش نموده و دیگر قادر به راه اندازی دوباره آن نشده است.

این فرمانده آمریکایی، تعداد کشته شدگان این حادثه را تنها دو نفر اعلام نموده که هر دو خلبانان این هواپیما بوده اند، در حالیکه در آن موقع اعلام شده بود که پنج نفر از سرنشینان آن کشته شده اند و طالبان هم مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

در آن موقع، سخنگوی نیروی نظامی آمریکا هم تایید نموده بود که این هواپیما در منطقه تحت کنترل طالبان در 130 کیلومتری جنوب غربی کابل سقوط نموده است.

سخنگوی طالبان هم در گفت وگو با شبکه العربیه تایید نموده بود که این هواپیما مورد هدف این گروه قرار گرفته و تمام سرنشینان آن شامل مقامات رده بالای نظامیان آمریکایی در افغانستان کشته شده اند.

بعضی گزارش ها از کشته شدن افسر سازمان جاسوسی آمریکا به نام مایکل دی اندریا خبر می دادند که مقامات سیا نه آن را تایید و نه آن را رد کردند.

حال با گذشت یکسال از این حادثه، گفته می گردد تنها پل کی واس و ریان فینوف متعلق به اسکادران رزمی اعزامی به میدان هوایی قندهار در این حادثه کشته شده اند.

E-11A، جت تجاری اصلاح شده بمباردیه گلوبال اکسپرس است که به عنوان وای فا در آسمان عمل می نماید تا امکان ارتباط نیروها را فرانم سازد.

حدود ساعت 11 صبح به وقت محلی ، خلبانان با هواپیمای E-11A ، به شماره دم 11-9358 ، از قندهار برای یک پرواز رزمی، پرواز کردند. بر اساس گزارش هیات آنالیز حوادث نیروی هوایی که در چهار بهمن منتشر شد، حدود یک ساعت و 45 دقیقه از پرواز گذشته بود که موتور چپ به دلیل جدا شدن یک تیغه فن، موتورهواپیما از کار افتاد.

خلبانان صدای انفجار شدید را شنیدند و هواپیما آغاز به لرزیدن کرد. سیستم کنترل الکترونیکی دیجیتال هواپیما مشکل موتور را حس نموده و آغاز به خاموش شدن کرد. این امر هم به وسیله سیستم نشانگر در کابین خلبان و هم به وسیله چراغ احتیاط بر روی شیشه خلبانان به خدمه هواپیمای اطلاع داده شد.

این بدان معناست که خدمه گزینه های کمی دارند و آنها سعی می نمایند به در استان غزنی فرود آیند. هواپیما از ارتفاع و سرعت کافی برای فرود برخوردار نبود و خدمه سعی کردند در زمینی ناهموار فرود آیند. E-11 هنگام برخورد با زمین آسیب دید و حدود 340 متر لغزید. هواپیما منهدم شد و خلبانان نیز به شدت مجروح شدند.

پس از سقوط ، فرستنده یاب اضطراری هواپیما فعال شد و A-10 های اطراف برای یافتن مکان هواپیمای منحرف شده، حرکت کردند. آنها آن را یافتند، اما هوا منطقه را تحت الشعاع قرار داده و مانع از بهبودی تیم جست وجو و نجات شد که روز سقوط است. روز بعد، خدمه توانستند بقایای خلبانان، ضبط نماینده صدای کابین خلبان و ضبط نماینده اطلاعات پرواز دیجیتال را بازیابی نمایند.

در این گزارش آمده است که این هواپیما پس از آن در همان محل منهدم شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران یکسال مخفی کاری آمریکایی ها برای سقوط هواپیما در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یکسال مخفی کاری آمریکایی ها برای سقوط هواپیما در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید