اولویت ما سرمایه گذاری داخلی در بخش تاسیسات و زیرساخت های گردشگری است

به گزارش پیوند تجارت، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار واصله، اولویت ما سرمایه گذاری داخلی در بخش تاسیسات و زیرساخت های گردشگری است.

اولویت ما سرمایه گذاری داخلی در بخش تاسیسات و زیرساخت های گردشگری است

نشست تخصصی معاونان سرمایه گذاری ادارات کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استانها با حضور معاون جهانگردی و معاون توسعه مدیریت و منابع در سالن فجر وزارتخانه برگزار گردید.

سعید اوحدی، معاون توسعه مدیریت و منابع ضمن تشکر از معاون جهانگردی کشور و مدیرکل سرمایه گذاری، زیرساخت و منطقه ها نمونه جهانگردی برای برگزاری این نشست گفت: خروجی نشست تاثیر خوبی در توسعه صنعت جهانگردی خواهد داشت.

او اضافه نمود: اهدف بالاتری را در این نشست دنبال می کنیم. معتقدیم وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی خانواده بزرگی است که معاونان سرمایه گذاری استان ها اعضای این خانواده را تشکیل می دهند. با توجه به سیاست دولت سیزدهم و تفویض اختیاری که به استان ها اجرا شده است، آنها نقش اساسی در پیشبرد اهداف این خانواده بزرگ دارند.

اوحدی توضیح داد: معاونت سرمایه گذاری در حوزه جهانگردی، میراث فرهنگی و صنایع دستی از جایگاه ویژه ای برخوردارست به هر اندازه شناخت ما نسبت به این جایگاه بیشتر گردد، خروجی کار مفید خواهد بود. یکی از اهداف این نشست شناخت بیشتر این جایگاه است، تا بتوانیم با همفکری جایگاه خود را پیدا کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع گفت: از اهداف دیگر این نشست تبادل و آنالیز تجربیات پیروز میان معاونان سرمایه گذاری، شناسایی موانع و آشنایی با ظرفیت های سال 1401 وزارتخانه است. با توجه به رویکرد و راهبردی که دولت و قانون گذار تعریف نموده است، عموم اختیارات وزارتخانه به استان ها تفویض شده است.

او ادامه داد: چرا در بعضی از استان ها مدیران در تخصیص بودجه پیروز هستند و چرا بعضی پیروز نیستند. علت آن این است که ما جایگاه خود را نشناختیم. امیدواریم خروجی این نشست اراده، نشاط و عزم جدی برای معاونان سرمایه گذاری استان ها باشد.

اوحدی توضیح داد: بعضی معتقدند که صنعت جهانگردی امروز در جهان به عنوان صنعت خدماتی اول جهان معرفی می گردد و بعضی به عنوان دومین صنعت مولد معرفی می نمایند، بالاخره جز سه صنعت اول جهان محسوب می گردد. بعلاوه این صنعت به عنوان کارفرمای اول جهان معرفی می گردد.

معاون توسعه مدیریت و منابع بیان نمود: براساس مستندات آمار سازمان جهانی جهانگردی، سازمان ملل و صندوق توسعه پول که منتشر کردند، بیش از 10 درصد G. P. D کشورها را جهانگردی به خود اختصاص داده است. بعلاوه امروز صنعت جهانگردی را به عنوان پیشران اشتغالزایی اعلام می نمایند.

او ادامه داد: یک و نیم میلیارد جهانگرد در جهان مسافرت می نمایند که بیش از 2.5 تریلیون دلار گردش مالی این صنعت است.

اوحدی اظهار کرد: بسیاری از کشورها به لحاظ محصولی که به جهانگرد ارائه می نماید از ما بسیار عقب تر هستند. ما از حجم سنگین گردش مالی که در جهان در صنعت جهانگردی وجود دارد با داشتن جاذبه های مختلف جهانگردی و تاریخی در کجا قرار داریم. سهم ما از این گردش مالی و مسافر کمتر از یک درصد است.

معاون توسعه مدیریت و منابع گفت: دولت و مجلس با توجه به شرایط تحریم و پیچیدگی های مالی که وجود دارد، ظرفیت خوبی را در اختیار ما قرار گرفته است، اگر از آن به خوبی استفاده نکنیم، ظلم است.

او ادامه داد: امروز در زمینه حمل و نقل زمینی و هوایی با جهان فاصله داریم، اما بقدری در کشورمان جذابیت وجود دارد که موجب می گردد جهانگردان خارجی این کمبودها را فراموش نمایند.

اوحدی توضیح داد: اولویت ما سرمایه گذاری داخلی است. در ترکیه 75 تا 80 درصد سرمایه گذاری در توسعه تأسیسات صنعت جهانگردی به وسیله سرمایه گذاران داخلی انجام می گردد. سرمایه گذاری داخلی ربطی به تحریم ندارد ما باید مسائل را آنالیز کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع اضافه نمود: با توجه به ظرفیت استان ها باید چند پروژه را تعریف کنیم و طی یک سال به پایان برسانیم. بعلاوه باید نظارت مستمر و پیگیری انجام گردد و موانع را برطرف کنیم.

بودجه وزارت میراث فرهنگی در حوزه تملک و دارایی 72 درصد افزایش پیدا نموده است

او توضیح داد: در بودجه کشوری امسال در حوزه تملک دارایی میانه کشور 39 درصد افزایش داشته است اما وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی 72 درصد افزایش داشته تقریبا بالاتر از میانه کشور بوده است. جز دستگاه های اول در حوزه تملک و دارایی هستیم.

اوحدی درباره بودجه جاری کشور گفت: بودجه جاری میانه کشور 18 درصد افزایش داشته است اما وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در حوزه هزینه ای و جاری 40 درصد افزایش داشته است تقریبا 108 درصد نسبت به ظرفیت کشور افزایش داشته است. حتما مدیران کل استانی باید همین مطالبه بودجه جاری را در استان داشته باشند. یکی از شاخص های عملکرد ما همین است.

معاون توسعه مدیریت و منابع بیان نمود: توسعه زیرساخت ها و رسیدگی به زیرساخت های تأسیسات اقامتی موضوعی است که مسئولیت مستقیم آن با استان هاست و یکی از توقعات جدی ما از استانهاست.

اختصاص 1275 میلیارد تومان منابع از محل تبصره 18 به وزارت میراث فرهنگی در سال گذشته

او ادامه داد: سال گذشته دستورالعمل تبصره 18 دی ابلاغ شد که 1275 میلیارد تومان منابع تخصیص داده شد و بانک ها نیز بطور میانه دو برابر آورده داشتند. باید این تسهیلات را استان ها پیگیری نمایند. با توجه به کمبود منابع بودجه ای که در کشور به علت تحریم ها داریم، عدد قابل توجهی را دولت به وزارت میراث فرهنگی اختصاص داده است.

اوحدی درباره اندازه تسهیلات تبصره 18 در سال 1401 گفت: جز سه دستگاه برتر شدیم به همین علت برای سال 1401 تسهیلات ما برای تبصره 18 چهاربرابر افزایش پیدا کرد و به 5 هزار میلیارد تومان رسید که اتفاق بزرگی است. اگر دو برابر این رقم را بانک ها آورده داشته باشند، حدود 13 هزار میلیارد تومان منابع تبصره 18 ما خواهد بود. تقریبا دو هزار طرح و پروژه را مصوب کردیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع اضافه نمود: اوایل امسال با صندوق توسعه ملی تفاهم نامه ای امضا کردیم. سال گذشته 400 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی منابع داشتیم که به بانک ها معرفی گردید. امسال 2 هزار میلیارد تومان با این صندوق قرارداد منعقد کردیم حدود دو برابر هم آورده بانک های عامل خواهد بود که حدود 4 هزار میلیارد تومان است.

اوحدی توضیح داد: پیش بینی ما این است حدود 20 هزار میلیارد تومان اندازه منابع برای پشتیبانی از پروژه ها باشد. بعلاوه با 10 بانک قرارداد بسته شده است. باید با همکاری معاونان سرمایه گذاری استان ها و دستگاه های مختلف بتوانیم با این منابعی که در اختیار ما قرار داده شده است، صنعت جهانگردی را رونق دهیم. ان شاءلله در این نشست به اهداف بلند دست پیدا کنیم و موانع را آسیب شناسی و برطرف کنیم.

منبع: همگردی

به "اولویت ما سرمایه گذاری داخلی در بخش تاسیسات و زیرساخت های گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت ما سرمایه گذاری داخلی در بخش تاسیسات و زیرساخت های گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید